Tio tips om nätverkande på Linkedin
Karriärnätverket Linkedin passar bra för att berätta om vad du är bäst på i din yrkesroll och vilka frågor du gärna jobbar med. Genom att tydligt signalera kompetens och engagemang kan du göra dina profilbesökare mer intresserade av att anlita eller rekrytera dig.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig digital strateg och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Skapa en lockande profil
Skriv en kort och konkret text om både vad du ansvarar för i din yrkesroll och vad du brinner för. Det ger besökare en snabb förståelse för vilka som är dina specialistområden.
2. Hitta din inriktning
Definiera syftet och målgrupperna för din profil och välj inriktning därefter. Genom att fokusera på ett mindre antal ämnesområden blir du mer intressant för dina följare.
3. Skaffa många kontakter
Skicka en kontaktförfrågan med en personlig hälsning till personer du träffat på möten, mingel och seminarier. Scrolla med jämna mellanrum även igenom Linkedins kontaktförslag.
4. Bjud in med meddelanden
Använd meddelandefunktionen för att bjuda in till möten, luncher och seminarier. Ett meddelande i Linkedin får ofta större uppmärksamhet än ett mejl i en överfull mejlkorg.
5. Följ företag och organisationer
Leta upp företag och organisationer som du är intresserad av och följ dem. Kommentera positivt och konstruktivt när de delar inlägg och dela gärna vidare deras inlägg.
6. Renodla innehållet
Posta inlägg som visar ditt engagemang i en sakfråga eller din kompetens inom ett ämne. Med en konsekvent inriktning profilerar du dig tydligare bland dina målgrupper.
7. Lägg till en kommentar
När du delar en artikel eller någon annans text, skriv en mening som sammanfattar kärnan. Du kan också använda ett starkt citat och sätta det inom citationstecken.
8. Tagga och använd hashtags
Kom ihåg att tagga personer eller företag när du gör inlägg och använd gärna hashtags. Det är effektivt för att öka spridningen av dina inlägg.
9. Använd bild och film
Se till att de inlägg som du publicerar alltid innehåller en bild eller ett filmklipp. Fler kommer att se och läsa ditt inlägg om du använder foton, animationer och film.
10. Avsätt tid
Ge dig tid att några gånger i veckan arbeta med att posta inlägg och underhålla ditt nätverk. Nedlagd tid och systematik är viktiga framgångsfaktorer på Linkedin.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.Pr-handboken
Pr-handboken 2025 är den tjugoförsta upplagan av vår klassiska handbok. Enkel att använda, rik på idéer och full av engagemang.