10 tips om nyhetsvinklar
Media letar efter bra historier att berätta för läsare, lyssnare och tittare. Om ni hittar en nyhetsvinkel som ger stoff till dramaturgin kan er nyhet få större genomslag.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Lyft fram liten mot stor
Visa hur ni som uppstickare utmanar ett större företag, en myndighet eller ett monopol. Journalister berättar gärna om Davids kamp mot Goliat, särskilt när det handlar om nytänkande lösningar eller oväntade utmanare.
2. Knyt an till det dagsaktuella
Koppla er nyhet till något som händer just nu, exempelvis en temadag, högtid, årsdag eller dagsaktuell händelse. Internationella kvinnodagen är till exempel ett bra tillfälle att lansera en rapport om jämställdhet i näringslivet.
3. Avslöja något dolt
Ställ er på journalistens sida och hjälp till att avslöja sådant som annars inte hade kommit fram. Det kan handla om missförhållanden, dolda konsekvenser av beslut eller makthavare som undviker ansvar.
4. Använd närhetsprincipen
Anpassa er nyhet geografiskt till en viss plats eller ämnesmässigt till en viss målgrupp. Skapa exempelvis lokalt anpassade versioner med hjälp av statistik på läns- eller kommunnivå.
5. Visa det oväntade
Presentera en nyhet som bryter mot förväntningar och får människor – och journalister – att haja till. Det kan vara statistik som slår hål på en myt, ett oväntat uttalande eller en aktör i en ovanlig roll.
6. Jämför och rangordna
Skapa jämförelser eller listor som visar hur olika aktörer, exempelvis alla kommuner i länet, står sig mot varandra. Media älskar jämförelser och ”hela listan” är ett populärt uttryck.
7. Lyft fram det upprörande
Visa på uppenbart orimliga förhållanden och hjälp media att synliggöra brister som väcker ilska eller engagemang. Det kan handla om havererade system eller människor som faller mellan stolarna.
8. Haka på det trendiga
Sätt er nyhet i ett större sammanhang genom att knyta an till aktuella samhälls- eller branschtrender. Nyhetsvärdet ökar när ni kan erbjuda ett konkret exempel på den utveckling som diskuteras i media.
9. Stick ut med det annorlunda
Lyft fram det som sticker ut från mängden och har bildmässig potential. Udda produkter eller kreativa projekt ökar chansen till genomslag, särskilt om det finns bra bilder.
10. Involvera kända personer
Koppla nyheten till en person som redan är känd, om kopplingen känns naturlig och relevant. Både igenkänningsfaktorn och mänskliga berättelser är viktiga för media och ökar chansen till publicitet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
