10 tips om tv-debatter
Tv-debatter i morgonsoffor och fördjupande nyhetsprogram engagerar en bred publik i samhällsfrågor. Om du erbjuds att delta och har relevanta budskap bör du ta chansen och förbereda dig väl för att hantera högt tempo.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig medietränare och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.
1. Skaffa betänketid
Be att få återkomma inom en kvart när en redaktion hör av sig för att få veta vad du tycker i frågan. Använd tiden till att förbereda ett tydligt budskap och en engagerad argumentation.
2. Ställ tre frågor
Fråga vad vinkeln är, varför just du är inbjuden och vem som är motparten. När du själv tar kontakt för att föreslå ett upplägg behöver du ge intresseväckande svar på samma frågor.
3. Anpassa budskapet
Ta reda på hur lång tid som är avsatt för debatten och anpassa ditt budskap till formatet. Var beredd på ändringar i sista stund och förbered både en kort och en längre version av ditt budskap.
4. Ta fram exempel
Förbered tydliga exempel, en viktig siffra eller konkreta fakta som understödjer ditt budskap. Ett väl valt konkret exempel gör ditt resonemang mer begripligt och minnesvärt.
5. Förbered dig på kritik
Räkna med hårt mothugg och träna på att lägga fram din sida av saken på ett nyanserat sätt. Ett trevligt och sakligt svar även på en insinuant fråga väcker sympati och förtroende.
6. Lär känna din motpart
Undersök hur din motpart tidigare har uttalat sig i frågan och träna på att bemöta argumenten sakligt. Du kan också ta initiativ i debatten genom att ställa motparten till svars för tidigare uttalanden.
7. Gå rakt på sak
Försök att gå direkt på ett tydligt budskap, exempelvis vad du konkret vill att någon ska göra. Visa att detta verkligen är angeläget för dig och besvara frågan ”Varför är det så viktigt?”.
8. Prata enkelt
Tala hellre lite långsamt än för fort och gärna med korta meningar så att tittarna hänger med i vad du säger. Använd vardagsspråk och undvik krångliga ord och fackuttryck.
9. Lyssna aktivt
Följ samtalet noga, titta på talaren och tänk inte enbart på ditt nästa inlägg. Med god timing kan du ta ordet utan att programledaren har bjudit in dig och utan att uppfattas som burdus.
10. Be om återkoppling
Se inslaget i efterhand och uppmana kollegor att berätta vad de tyckte. Be dem gärna att nämna två saker du gjorde särskilt bra och två saker att tänka på nästa gång.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.