10 tips om att hitta rätt pr-byrå

Vill ni stärka er kommunikation med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv? Med personliga möten, tydliga urvalskriterier och en tydligt definierad budgetram kan ni göra ett effektivt och kvalitetsdrivet val av pr-byrå.

Läs om hur ett första möte med oss brukar gå till här: Vill ni träffa Westander? Hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Analysera era behov

Klargör kopplingen till prioriterade affärsmål, vilken målbild ni har för pr-arbetet och vilket stöd ni behöver från byrån. Lämna utrymme för byrån att utmana er analys.

2. Välj tre relevanta byråer

Identifiera tre byråer som verkar ha rätt kompetens och förståelse för era behov. Utgå till exempel från deras hemsidor, tjänstebeskrivningar och tidigare uppdrag.

3. Begränsa briefen till en sida

Formulera en kort och tydlig brief – helst på bara en sida. Beskriv uppdraget och föreslå en urvalsprocess som prioriterar personliga möten och professionella samtal.

4. Beskriv mål, ansvar och budget

Berätta kort vad ni vill uppnå med pr-arbetet och samarbetet med byrån. Förklara vilka resurser ni själva har, hur ni vill fördela arbetet och vilken budgetnivå som gäller.

5. Träffa rätt personer

Be att få träffa enbart de konsulter ni skulle samarbeta direkt med. Var tydliga med att syftet är att kunna utvärdera arbetsgruppen, inte andra företrädare för byrån.

6. Låt byrån ställa frågor i ett första möte

Presentera era behov i 10 minuter och låt sedan byrån ställa frågor i 30–40 minuter. Fokusera på vad som är viktigast för er, till exempel engagemang, lyhördhet och insikt.

7. Utvärdera direkt

Resonera er fram till en samlad bedömning direkt efter mötet. Gå enbart vidare med byråer som inger förtroende och bjud in fler om ingen av byråerna känns helt rätt.

8. Låt byrån berätta i ett andra möte

Ge byrån 30 minuter i det andra mötet för att beskriva hur de skulle lägga upp arbetet. Ställ frågor för att få en tydlig bild av upplägget och ett bra beslutsunderlag.

9. Be om förslag och referenser

Om intrycket är positivt, be om ett konkret förslag som beskriver arbetssätt, konsulter, tillgänglighet och ett fast pris. Be gärna även om kontaktuppgifter till tre kundreferenser.

10. Testa ett pilotprojekt

Föreslå en mindre analys eller konkret pr-aktivitet för att snabbt prova på att arbeta tillsammans. Ett pilotprojekt gör det lättare att bygga ett förtroendefullt samarbete.