10 tips om forskningskommunikation
Media ger gärna utrymme åt forskare med expertkunskap, som i allmänhet saknar kommersiella motiv och populistiska drivkrafter. Om du som är forskare inte deltar i debatten så går samhället miste om viktiga kunskaper och perspektiv.
Läs mer om våra specialister inom hälsa och forskning och hör gärna av dig till Sara Arborén om du vill ha fler tips.
1. Gör en plan
Skriv en enkel plan med syfte, målgrupp, budskap och val av kanaler. En genomtänkt plan och ett tydligt budskap stärker viljan att agera och gör det lättare att nå ut.
2. Förenkla din forskning
Träna på att berätta om din forskning på ett enkelt och tydligt sätt utan facktermer. Ta fram ett budskap som på under 30 sekunder visar hur resultaten kan komma samhället till nytta.
3. Finslipa med kollegor
Be en kollega att genomföra en testintervju så att du får prova att använda ditt budskap. Säg era budskap högt till varandra och justera tills det låter som naturligt vardagsspråk.
4. Skriv ett pressmeddelande
Ta fram ett pressmeddelande som underlag inför en journalistkontakt. Det korta och överskådliga formatet är ett bra sätt att sammanfatta din forskning och ditt budskap.
5. Använd illustrationer
Hjälp journalister att förklara din forskning genom att ta fram bilder, diagram eller infografik. Visuell kommunikation kan göra dina forskningsresultat tillgängliga och begripliga för fler.
6. Våga ta kontakt
Tveka inte att själv kontakta journalister när du har något intressant att berätta. Ta eget ansvar för akademins tredje uppgift och våga kommunicera din forskning i media.
7. Visa engagemang
Entusiasm smittar av sig, så se till att visa ditt engagemang. Berätta varför forskningen är viktig, både generellt inom ditt forskningsfält och specifikt inom ditt expertområde.
8. Bredda din expertroll
Ta på dig en bredare expertroll i media och kommentera ämnen även utanför din egen specifika forskningsfråga. Sätt gränsen vid spekulationer och säg hellre ”jag vet inte” än att gissa.
9. Koppla till dagsaktualitet
Haka på aktuella händelser eller debatter där din forskning kan bidra med kunskap. Forskarens perspektiv kan ge djup åt snabba nyheter och sätta dem i ett större sammanhang.
10. Följ upp publicitet
Kontakta en journalist som just har rapporterat om ämnet och erbjud mer information. Ett samtal från en expert kan vara precis vad journalisten behöver för att följa upp.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.