10 tips om forskningskommunikation

Media ger gärna utrymme åt forskare med expertkunskap, som i allmänhet saknar kommersiella motiv och populistiska drivkrafter. Om du som är forskare inte deltar i debatten så går samhället miste om viktiga kunskaper och perspektiv.

Läs mer om våra specialister inom hälsa och forskning och hör gärna av dig till Sara Arborén om du vill ha fler tips.

1. Gör en plan

Skriv en enkel plan med syfte, målgrupp, budskap och val av kanaler. En genomtänkt plan och ett tydligt budskap stärker viljan att agera och gör det lättare att nå ut.

2. Förenkla din forskning

Träna på att berätta om din forskning på ett enkelt och tydligt sätt utan facktermer. Ta fram ett budskap som på under 30 sekunder visar hur resultaten kan komma samhället till nytta.

3. Finslipa med kollegor

Be en kollega att genomföra en testintervju så att du får prova att använda ditt budskap. Säg era budskap högt till varandra och justera tills det låter som naturligt vardagsspråk.

4. Skriv ett pressmeddelande

Ta fram ett pressmeddelande som underlag inför en journalistkontakt. Det korta och överskådliga formatet är ett bra sätt att sammanfatta din forskning och ditt budskap.

5. Använd illustrationer

Hjälp journalister att förklara din forskning genom att ta fram bilder, diagram eller infografik. Visuell kommunikation kan göra dina forskningsresultat tillgängliga och begripliga för fler.

6. Våga ta kontakt

Tveka inte att själv kontakta journalister när du har något intressant att berätta. Ta eget ansvar för akademins tredje uppgift och våga kommunicera din forskning i media.

7. Visa engagemang

Entusiasm smittar av sig, så se till att visa ditt engagemang. Berätta varför forskningen är viktig, både generellt inom ditt forskningsfält och specifikt inom ditt expertområde.

8. Bredda din expertroll

Ta på dig en bredare expertroll i media och kommentera ämnen även utanför din egen specifika forskningsfråga. Sätt gränsen vid spekulationer och säg hellre ”jag vet inte” än att gissa.

9. Koppla till dagsaktualitet

Haka på aktuella händelser eller debatter där din forskning kan bidra med kunskap. Forskarens perspektiv kan ge djup åt snabba nyheter och sätta dem i ett större sammanhang.

10. Följ upp publicitet

Kontakta en journalist som just har rapporterat om ämnet och erbjud mer information. Ett samtal från en expert kan vara precis vad journalisten behöver för att följa upp.