10 tips om hållbarhetsstrategi
En bra hållbarhetsstrategi hjälper er att fokusera på de mest väsentliga förändringarna för både lönsamhet och hållbar utveckling. Använd strategin för att förebygga risker, stärka varumärket och skapa nya affärsmöjligheter.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig hållbarhetsstrateg och hör gärna av dig till Amelie Kvarnström om du vill ha fler tips.
1. Gör hållbarhet affärskritiskt
Utgå från hur er kärnverksamhet kan lösa samhällsutmaningar på ett lönsamt sätt. När hållbarhet integreras i affärsmodellen driver den både samhällsnytta och affärsutveckling.
2. Kartlägg er påverkan noggrant
Genomför en dubbel väsentlighetsanalys som visar både hur ni påverkar omvärlden och hur omvärlden påverkar er. Fokusera sedan på de områden där ni kan göra störst skillnad.
3. Involvera intressenter brett
Inkludera alla relevanta grupper i analysen, både de som påverkar och de som påverkas av er verksamhet. Det gör strategin träffsäker och engagerande.
4. Ta fram en hållbarhetsvision
Skapa riktning genom att formulera er vision om det samhälle ni vill bidra till. När ni vet vart ni vill är det lättare att se vad ni behöver göra för att nå dit.
5. Välj fokusområden
Prioritera fokusområden utifrån er analys av risker och möjligheter med verksamheten. Ett tydligt fokus gör insatserna mer effektiva och hjälper er att maximera positiv påverkan.
6. Sätt och följ upp mål
Formulera mätbara, realistiska och tidsatta mål inom era fokusområden. Följ upp regelbundet och justera vid behov för att hållbarhetsarbetet ska ta er mot visionen.
7. Överträffa lagkrav
Gör mer än vad lagen kräver för att bygga trovärdighet och ligga steget före. Genom att ta större ansvar stärker ni ert hållbarhetsarbete och skapar nya möjligheter för affärsutveckling.
8. Gå från globalt till lokalt
Ta avstamp i globala mål som FN:s Agenda 2030 och anpassa dem till er verksamhet. När målen kopplas till lokala förutsättningar blir insatserna mer relevanta och lättare att genomföra.
9. Prioritera en samhällsfråga
Underlätta hållbarhetsarbetet genom att fokusera på en samhällsfråga med tydlig koppling till kärnverksamheten. Det skapar riktning och ger vägledning vid målkonflikter.
10. Omvandla utmaningar till möjligheter
Samarbeta med andra i värdekedjan för att göra hållbarhetsutmaningar till affärsmöjligheter. Era största problem kan bli starten på värdefull verksamhetsutveckling.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.