7. Kundnytta
Vi avtalsbinder aldrig en uppdragsgivare och fakturerar enbart för arbetad tid. Vår kundundersökning är ett kvalitetsverktyg.
Flera aspekter av vår företagskultur bidrar till kundnyttan: Engagemang, proaktivitet och samarbete. Westander har valt en intäktsmodell som inte riskerar att underminera dessa drivkrafter.
Vi avtalsbinder aldrig en kund och fakturerar enbart för arbetad tid, med ett öppet redovisat timpris som är fast under kalenderåret. Uppdragsgivaren kan när som helst avbryta samarbetet utan några kostnader utöver våra redan nedlagda arbetstimmar.
Vårt mål är inte att maximera faktureringen av en enskild uppdragsgivare, utan att hitta den samarbetsnivå där varje enskild levererad timme skapar en sådan kundnytta att uppdragsgivaren blir nöjd.
Bara ett konsultföretag med fokus på kundnytta kan vara framgångsrikt med en sådan intäktsmodell. Vi vill att alla de cirka 60 samarbeten som redovisas på vår hemsida ska vara nöjda kunder och fungera som ambassadörer.
I vår årliga kundundersökning frågar vi om viljan att ”rekommendera Westander till en vän eller bekant som är intresserad av ett pr-samarbete med en kvalificerad rådgivare”. 2025 blev betyget 9,5 på en tiogradig skal
Vad innebär det i praktiken?
- För dig som konsult innebär vår intäktsmodell mycket höga krav på fokuserat, handlingsorienterat och kostnadseffektivt arbete.
- I ett nära samarbete med uppdragsgivaren är du ständigt på jakt efter de insatser och aktiviteter som ger störst kundnytta för pengarna.
- När en uppdragsgivare efterfrågar insatser som du inte tror är kostnadseffektiva ska du avråda, även om det innebär minskad fakturering.
- I en första fas, innan ett ömsesidigt förtroende etablerats, erbjuder Westander alltid ett fast pris för att ta fram en handlingsplan.
- I ett löpande samarbete fakturerar vi enligt löpande räkning, ofta med ett kostnadstak per år eller en indikativ faktureringsnivå.
- Vi erbjuder veckovisa timrapporter för att kunden enkelt ska kunna överblicka kostnader och budget.
- Alla våra kundansvariga konsulter uppmuntras att använda Westanders årliga kundundersökning som ett kvalitetsverktyg.
Vem söker vi?
Vi tror att du kan trivas hos oss om du är bra på att se andras behov och kan omsätta detta till konkreta förslag. Du vill hjälpa andra att lyckas.