”Det är de snälla som behöver pr”

Dagensmedia.se den 25 juli 2014

Ett kort möte med Viggo Cavling och en långvarig kritikstorm mot pr-priset Hetast i Almedalen ger en bild av pr-användare som skumma figurer. I själva verket är det ”de snälla” som bäst behöver pr-verktygen, skriver Westanders vd Patrik Westander.

Tidigare i år kunde vi läsa en intervju i Resumé med pr-branschföreningen Precis ordförande Anna-Karin Hedlund, där hon menade att ”vi måste bli bättre på att göra pr för vår egen bransch”. Två av mina egna upplevelser under den senaste månaden, ett kort möte och en långvarig kritikstorm, bekräftar detta.

Mötet: Jag och en kollega växlade några ord med Resumés tidigare chefredaktör Viggo Cavling under ett kort möte i Almedalen. Efteråt beskriver Viggo mötet i en blogg på Dagens Opinions sajt och kallar då Westander för ”Almedalens snällaste pr-byrå”, som bara har ”kunder som är så goda att de egentligen inte behöver en pr-byrå”. Trevligt skrivet om Westander förvisso, men helt fel i sak när det gäller vilka aktörer som mest behöver använda sig av pr.

Kritikstormen: Westanders utmärkelse Hetast i Almedalen delades i år ut till ärkebiskop Antje Jackelén. Juryn motiverade valet av biskop Antje med att hon står för öppenhet och mångfald, och att hon är en stark och samlande röst för alla människors lika värde. Utmärkelsen följdes av en tvåveckors kyrklig kritikstorm mot Westanders pr-pris, inklusive den motion till kyrkomötet som Dagens Media rapporterat om. I kritikernas ögon blev priset en symbol för pr definierad som ”fejk och påhitt”.

Pr uppfattas ibland som synonymt med publicitet, men det är en alltför snäv tolkning av ”publika relationer”. På Westander hjälper vi företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten.

Det finns en seriös diskussion om vad som är ”god journalistik”. På samma sätt behöver vi en diskussion om vad som är ”bra pr”. Min uppfattning är att ju fler som engagerar sig i det offentliga samtalet, desto bättre är det för både demokratin och samhällsutvecklingen. Bra pr bygger broar mellan olika samhällsintressen. Bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.

Ett företag som deltar i samhällsdebatten bidrar inte bara med sin expertis till att sprida kunskap, påverka attityder och skapa bättre politiska beslutsunderlag. Företag består av människor, som när de deltar i samhällsdebatten inte kan undgå att bli engagerade. Engagerade människor tänker långsiktigt och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem – som klimatförändringen och ungdomsarbetslösheten.

Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll, menade Astrid Lindgren i sin beskrivning av Pippi Långstrump. Den som är både stark och snäll måste också delta i samhällsdebatten, menar jag som pr-konsult. Det är framför allt ”de snälla” som behöver pr som ett verktyg för att skapa samhällsnytta.

Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander

Debattartiklar 2014