SD hotar unika svenska tilliten

Resume.se den 23 februari 2017

Kritiken mot SD-ledningen borde inte handla om att värna Sverigebilden i utlandet. Betydligt allvarligare är att SD:s partiledning sprider misstro och att SD-väljarna redan finns i botten på den svenska tillitsligan. Det skriver pr-konsulterna Kristoffer Housset och Patrik Westander.

I dag skriver Jimmie Åkesson (SD) i en debattartikel i amerikanska Wall Street Journal att president Trump inte alls överdrev den negativa bilden av Sverige, ”snarare var det en underdrift”. I går uttryckte SD:s gruppledare Mattias Karlsson sin tacksamhet till Donald Trump i SR:s Studio Ett: ”det krackelerar, vi ser hur den sociala tilliten minskar”.

Vad som inte framgår av vare sig debattartikeln eller radioinslaget är att det är just SD-ledningen och SD-väljarna som drar ner Sveriges unikt höga sociala tillit. Åtta av tio svenskar, 79 procent, tycker att man i allmänhet kan lita på folk. Det visar en Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.*

Tilliten är kanske den svenskaste av alla svenska värderingar, och förtroendet människor emellan är starkt förankrat i nästan alla politiska läger. Bland de rödgröna väljarna tycker 85 procent att man kan lita på andra. Motsvarande siffra för alliansväljarna är 83 procent.

Enligt det globala forskningsprojektet World Values Survey är Sverige ett land präglat av mellanmänsklig tillit. Vi svenskar har högst tillit i världen till personer vi aldrig träffat tidigare, till personer med annan religion och till personer av annan nationalitet. Det kan vi vara stolta och glada över.

Den statsvetenskapliga forskningen visar hur viktigt det är att värna förtroendet människor emellan. Tillit är en nyckel till ett välfungerande samhälle. Människor kan då lägga sin energi på produktivt samarbete i stället för att lägga tid och kraft på att skydda sig mot att bli lurade.

I botten på tillitsligan finns Sverigedemokraternas väljare, som med sina 62 procent drar ner det höga svenska riksgenomsnittet. Bland partiets väljare svarar alltså hela 38 procent ”Nej” på frågan ”Tycker du att man i allmänhet kan lita på folk?”.

Sverigedemokraternas partiledning har anledning att fundera på innebörden av den gyllene regeln: ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad.” Denna mänsklighetens främsta etikregel bidrar till att skapa tillit och samhällsnytta.

Främlingsfientligheten underminerar tvärtom förtroendet människor emellan, skapar konflikter och leder till ett slöseri med kompetens. Främlingsfientliga värderingar gör Sverige till ett sämre land för oss alla.

I en intervju häromåret liknade statsvetaren Bo Rothstein tillitens roll i ett samhälle vid ett korallrev. ”De tål en hel del skit, men när de väl klappar ihop så går det snabbt – och effekterna blir katastrofala.”

Den nu aktuella kritiken mot SD-ledningen borde därför inte handla om att värna Sverigebilden i utlandet. Betydligt allvarligare är att SD:s partiledning i sin kommunikation exploaterar samhällsproblem och sprider misstro människor emellan.

Inser Jimmie Åkesson och övriga SD-ledningen överhuvudtaget problemet med att de sprider misstro och att SD-väljarna redan finns i botten på den svenska tillitsligan?

Kristoffer Housset
Patrik Westander
Pr-byrån Westander

* Sifoundersökningen genomfördes den 6–19 december 2016 som en webbaserad undersökning. 2 301 personer besvarade frågan ”Tycker du att man i allmänhet kan lita på folk?”. ”Ja” svarade 79 procent, fördelade på ”absolut” (6 procent) och ”i allmänhet” (73 procent). ”Nej” svarade 20 procent, fördelade på ”i allmänhet inte” (18 procent) och ”absolut inte” (2 procent). ”Tveksam, vet ej” svarade 1 procent.

Här kan du läsa hela Sifoundersökningen.