7 oktober 2015
Så använder svenskarna sociala medier
Häromdagen släpptes färsk statistik om våra vanor i sociala medier från rapporten Svenskarna och internet. Maja Stridsberg, ansvarig för Westanders tjänster inom digital kommunikation, har sammanfattat de sju viktigaste lärdomarna för företag och organisationer.
- Facebook är fortfarande överlägset störst bland sociala nätverk. Hela sju av tio internetanvändare har Facebook och nära hälften använder nätverket varje dag.
- Instagram ökar med raketfart i alla åldrar. Tre miljoner svenskar, 40 procent av alla internetanvändare, finns i dag på det bildbaserade nätverket. Ungefär en fjärdedel är där dagligen.
- Snapchat domineras av yngre användare. Sju av tio i åldrarna 12–25 använder kanalen.
- En av fem använder Linkedin och Twitter. Antalet dagliga besökare på Linkedin är ganska litet, men nätverket har å andra sidan en långsammare takt i flödet vilket gör att inlägg får spridning över längre tid.
- På Twitter är det är mer än dubbelt så många som är följare än som själva aktivt deltar genom att skriva inlägg. Detta pekar på att Twitter fyller en viktig funktion som nyhetsflöde för många användare.
- Den viktigaste lärdomen från undersökningen är att de flesta inte är särskilt aktiva med att uppdatera och dela inlägg. Bara en av fyra delar eller länkar vidare intressanta saker som de sett mer än en gång i månaden.
- För oss som arbetar med sociala medier pekar detta återigen på hur viktigt det är att skapa intresse genom relevant innehåll som tillför ett mervärde, snarare än att i första hand informera om nyheter från företaget eller organisationen. Vi får mottagarna att gilla, kommentera eller dela våra inlägg genom att förtjäna deras uppmärksamhet och engagemang.
Läs mer om våra tjänster inom digital kommunikation.