Krögaren Mats Eriksson…

”Krögaren Mats Eriksson, som med sina momsvandringar var central för restaurangbranschens kampanj för sänkt restaurangmoms, rasar mot pr-byrån Westander som han tycker tar åt sig äran av lobbyframgången. Med bland annat insatser från Mats Erikssons och branschorganisationen Visita, sänkte regeringen restaurangmomsen 2010. Detta tar Aftonbladet upp i sin pågående artikelserie om lobbying. I gårdagens utgåva finns en artikel med rubriken: Lobbyfirman: Vi drev igenom nya momsen. I artikeln uttalar sig Westander-konsulten Mikael Persson. (…)
I själva artikeln tar dock inte Westanderkonsulten åt sig hela äran av lobbyingkampanjen. Patrik Westander, vd för Westander, säger: Min kollega Mikael Persson lyfter i Aftonbladet fram de så kallade momspromenaderna som ett bra exempel på lobbying. Mot bakgrund av rubriken bör det förtydligas att inte Westander utan krögaren Mats Eriksson tog initiativet till promenaderna.”

Dagens Opinion den 2 maj 2013