Sveriges Hembygdsförbund…

”Sveriges Hembygdsförbund lägger 1 miljon kronor på att bredda bilden av vad hembygdsrörelsen står för och vilken betydelse den har. Organisationen tar pr-byrån Westander till hjälp.
– Vi vill påverka bilden av hembygdsrörelsen. Vi är en av Sveriges största folkrörelser som har en stor betydelse för utvecklingen i hela landet, inte minst i fråga om det lokala näringslivet och besöksnäringsfrågor, säger Jan Nordwall, Sveriges Hembygdsförbunds generalsekreterare.
Sveriges Hembygdsförbund, med ett medlemsantal på över 450 000 personer, har redan tidigare anlitat pr-byrån Westander. Då för att göra pr-plan och attitydundersökning. Nu handlar det om att föra ut en bredare bild av verksamheten.
– Hembygden är något väldigt allmängiltigt och handlar om att bry sig om och känna sig delaktig den lokala platsen, den lokala identiteten, miljö och det sociala livet. I en tid då vi ser ökad intolerans blir det lokala kulturarvet viktigt. De främlingsfientliga talar om att avgränsa kulturen utifrån nationer och etnicitet. Vi vill ge en annan bild, visa på mångfalden och den mylla av berättelser som finns.”

Dagens Opinion den 14 maj 2014