Svensk Bärnäring väljer Westander

Branschorganisationen Svensk Bärnäring har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet syftar till att svenska skogsbär ska vara internationellt konkurrenskraftiga och att organiserad bärplockning ska ske under socialt hållbara villkor.

– Bärnäringen består av många företag med skiftande storlek och verksamhet. Det känns väldigt bra att vi nu har samlat oss och inlett ett samarbete med Westander, säger Ulf Hagner, talesperson för Svensk Bärnäring och vd för bärföretaget Blåtand AB.

Plockning och handel med svenska blåbär, lingon och hjortron har lång tradition och omsätter årligen flera miljarder kronor. Det är runt 5 500 gästplockare från främst Thailand som utför större delen av den kommersiella bärplockningen. Förutom att coronakrisen nu skapar problem, riskerar nya förslag om höjd skatt på gästarbete att stoppa bärplockningen.

– Syftet med höjd skatt på gästarbete är att komma till rätta med problem inom byggsektorn. Tyvärr riskerar den nya lagstiftningen att oavsiktligt skapa stora problem för exempelvis den svenska bärnäringen, säger Mikael Persson, kundansvarig konsult på Westander.

I Westanders arbetsgrupp ingår även Johanna Wilkens och Karin Malmström, pr-konsulter på Westander.

De senaste tio åren har Westander vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Företaget vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar.

Pressmeddelanden 2020

Visa fler