Westander förnyar affärsidén

Pr-byrån Westander lanserar en ny affärsidé, som tydligare kontrasterar pr mot reklam. Målet är att dels distansera företagets verksamhet från reklamtrötthet, dels lyfta fram samhällsengagemang och varumärkesbyggande.

Westanders nya affärsidé lanseras i den kommande upplagan av Pr-handboken: Pr handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut.

– Vi vill fylla pr-begreppet med ett positivt innehåll, distansera affärsidén från en växande reklamtrötthet och i stället lyfta fram samhällsengagemang. Coronakrisen kommer att förstärka trenden med krympande reklambudgetar och ökade satsningar på annan varumärkesstärkande kommunikation, säger Westanders vd Patrik Westander.

Bara 17 procent av svenskarna är positiva till reklam, enligt en Novusundersökning beställd av Sveriges Annonsörer. Samtidigt vill sju av tio svenskar, 70 procent, att företagen ska delta mer i samhällsdebatten. Det visar en Sifoundersökning beställd av Westander.

– Som pr-byrå kan vi bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor, säger Patrik Westander.

De senaste tio åren har Westander vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Företaget utsågs av fackförbundet DIK, analysföretaget Regi och branschtidningen Resumé till Bästa arbetsgivare på Årets Byrå-galan 2020.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 52 miljoner 2019. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Pressmeddelanden 2020

Visa fler