Westander inför lönemålet topp tre

Pr-byrån Westander hade 2010 de femte högsta lönekostnaderna per anställd bland Sveriges 19 största pr-byråer. Nu inför Westander lönemålet att tillhöra topp tre bland de stora pr-byråerna.

– Westanders timpris på 1 800 kronor gör att vi kan erbjuda våra anställda såväl balans i livet som en god lön, kollektiv bonus och tjänstepensionen ITP. Med lönemålet att vara topp tre i lönekostnader per anställd vill vi bidra till en ökad höglönekonkurrens om kompetenta och engagerade konsulter, säger Westanders vd Patrik Westander.

Totalt var det enligt Konsultguiden 19 pr-byråer som 2010 hade en byråintäkt över 25 miljoner kronor och därmed uppfyllde undersökningsföretaget Regis kriterium för ”stora pr-byråer”. Så här ser topplistan ut gällande lönekostnader per anställd för de stora pr-byråerna:

1. JKL: 1 231 tkr
2. Kreab Gavin Anderson: 1 139 tkr
3. Gullers Grupp: 963 tkr
4. Hallvarsson & Halvarsson: 925 tkr
5. Westander: 896 tkr
6. Grayling: 890 tkr
7. Springtime: 848 tkr
8. Prime: 842 tkr
9. Hill & Knowlton: 819 tkr
10. Diplomat Communications: 803 tkr

Samtidigt fortsatte pr-branschens samlade produktivitet att falla under förra året. Det visar Affärsvärldens årliga konsultundersökning på webbplatsen Konsultguiden.se. På två år har den genomsnittliga byråintäkten per anställd minskat från 1 322 tkr till 1 234 tkr, vilket motsvarar ett fall på 7,6 procent i fasta priser (KPI).

– Den stagnerande byråintäkten per anställd är ett problem för hela kommunikationsbranschen. Vi måste sluta med att ständigt jaga nya kunder till varje pris och i högre grad börja konkurrera långsiktigt med kvalitet och nöjda uppdragsgivare, säger Patrik Westander.

Se Guldbolag.se för lön per anställd. Lön per anställd utgår från årsredovisningens not 2 och beräknas som Löner, andra ersättningar inklusive pensionskostnader och sociala kostnader dividerat med Medelantalet anställda.