Westander utser Hetast i Almedalen 2015

Vad blir årets snackis under Almedalsveckan? För nionde året i rad delar Westander ut priset Hetast i Almedalen till den aktör som lyckas bäst med att få ut sitt budskap.

– Med Hetast i Almedalen vill vi lyfta goda exempel på hur man kan skapa uppmärksamhet kring en viktig fråga. Vår förhoppning är att det ska inspirera fler att bli aktiva i samhällsdebatten året runt, säger Hanna Berheim, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Alla är välkomna att nominera kandidater till priset Hetast i Almedalen. Den som vill nominera kan göra det genom att mejla sin motivering till hetast@westander.se, ange #hetast i #almedalen på Twitter eller Instagram, eller tipsa på Westanders Facebooksida.

Priset Hetast i Almedalen 2015 delas ut fredagen den 3 juli kl 9.30 i kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1, Visby.

– Förra året slog vi rekord med 99 unika nomineringar. Vi ser fram emot ett minst lika stort engagemang i år, säger Hanna Berheim.

Årets jury för Hetast i Almedalen:

• Albin Falkmer, informationschef, Samhall
• Fredrik Kron, verksamhetschef, Ideell Arena
• Hanna Berheim, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
• Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft
• Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
• Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen

• 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.

• 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.

• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Pressmeddelanden 2015

Visa fler