Westanders pr-handbok släpps i dag

Tre av fyra svenskar tycker att tidningarna bör redovisa pr-knepen, enligt en ny Sifoundersökning. Pr-byrån Westander drar sitt strå till stacken genom att i dag skicka ut sin nya pr-handbok till mer än 300 redaktioner. Totalt får cirka 6 000 mottagare ett exemplar av pr-handboken med posten, däribland frivilligorganisationer, företag, politiker och allmänhet.

– Det är viktigt att medierna hjälper så många som möjligt att få tillgång till pr-branschens kunskap om nyhetsvärdering och de politiska processerna. Långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå, säger Johanna Look, redaktör för Westanders pr-handbok.

Westanders pr-handbok är en praktiskt orienterad handledning i pr, med totalt 245 tips om hur man lyckas med medierelationer och lobbying. Handboken är gratis för alla, och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man gör för att lyckas i tv:s morgonsoffor. Nytt för årets upplaga är bland annat avsnitten ”10 tips om nya medier” och ”10 tips om att påverka EU”.

– Problemet med lobbying är alla de som inte lobbar. Det är i själva verket enkelt att lobba och viktigt för demokratin att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westanders pr-handbok är ett bidrag till att göra lobbyingknepen tillgängliga för alla, säger pr-byråns vd Patrik Westander.

Årets upplaga är den femte i ordningen och har tryckts i 18 000 exemplar. Totalt har hittills 53 000 pr-handböcker tryckts.

Beställ enstaka exemplar av Westanders pr-handbok 2008 kostnadsfritt via pr-handboken@westander.se, eller läs och bläddra direkt på www.pr-handboken.se.

Pressmeddelanden 2008

Visa fler