Ikea och Max lovar att bli klimatpositiva

Ikea och Max lovar att bli klimatpositiva

I veckan gick två framgångsrika svenska företag ut och lovade att de ska bli klimatpositiva. Först ut var snabbmatskedjan och familjeföretaget Max, som från och med nu klimatkompenserar för 110 procent av de klimatgasutsläpp företaget orsakar.


Max vd Richard Bergfors.

– Det kostar oss många miljoner varje år men vi ser det som en självpåtagen skatt. Vi är en del av problemet eftersom vi verkar i en industri som säljer nötkött och anser att man inte kan driva en verksamhet i dag utan att ta fullt ansvar, säger Max vd Richard Bergfors enligt Besöksliv.

Även familjeföretaget och möbeljätten Ikea satsar på att bli klimatpositivt till 2030.

– Vi kommer att reducera mer klimatutsläpp än vad Ikeas värdekedja totalt släpper ut. En central sak här är att vi börjar sätta klimatmål enligt science based-targets. Vi kommer att fortsätta ha klimatutsläpp år 2030, det är oundvikligt. Men nu ska vi även försöka fånga och lagra koldioxid. Främst genom våra nära leverantörer där vi har stor påverkansfaktor, men också genom våra skogstillgångar, säger Ikea Sveriges hållbarhetschef Jonas Carlehed till Aktuell Hållbarhet.

Fler klimatnyheter

Omni: Höghastighetstågens öde oklart

Sveriges Radio: Första steg mot körförbud för dieselbilar

Effekt: Flygets globala utsläpp förväntas öka med 4 procent

Dagens Industri: Mer cirkulär ekonomi nödvändig för Parismålet

Sveriges Radio, Vetandets värld: Den gröna omställningen ­– en tall i tanken

Dagens Industri: Elgiganten börjar sälja solceller över disk

Sveriges Radio: Svårt att nå målet med en fossiloberoende fordonsflotta

Syre: Stockholm inför matstrategi som ska minska svinnet och utsläppen

Debatt, Dagens Samhälle: Regeringsbeslut hotar miljövänliga bussar

Veckans klimatnyheter 2018

Visa fler