Positiva reaktioner på flygskatt / Miljörörelsen sågar EU:s gröna energi
26 november – 2 december 2016
Positiva reaktioner på flygskatt – men även kritik
I veckan presenterade flygskatteutredningen sitt förslag för regeringen. Den föreslår att en flygresa från en svensk flygplats inom Europa ska beskattas med 80 kronor, en resa utanför Europa på max 600 mil med 280 kronor samt att de längsta resorna beskattas med 430 kronor.
Intäkterna från skatten beräknas till 1,8 miljarder kronor per år och ska gå till statskassan. Utredningen tror att förslaget skulle minska med 80 000–200 000 koldioxidekvivalenter, skriver SVT Nyheter.
Utredningen fick både ris och ros. Av svenska folket är 73 procent positiva till en flygskatt, enligt en Sifoundersökning beställd av Naturskyddsföreningen.
Även bland många företag mottogs nyheten positivt. På Dagens Industris förstasida stod det ”Flygskatt, ja tack”, och i en artikel intervjuades bland andra Polarbröds Anna Borgeryd.
– Fossila flygbränslen ska inte hållas skattefria för att vi vill göra Sverige rundare, sa hon till Dagens Industri.
Oberoende liberala Sydsvenskans huvudledare skrev att ”Flygskatten är logisk. Att skada klimatet ska kosta”. Och IVL:s Anders Roth kommenterade med att ”Flygskatt är ett viktigt styrmedel”.
Resetidningen Vagabonds redaktör Per J Andersson beskrev i en krönika hur flygpriserna sjunkit drastiskt de senaste 25 åren, så en skatt innebär ingen domedag.
Men utredningen fick också mycket kritik, bland andra av Moderaternas ekonomiskpolitiske talesperson Ulf Kristersson.
– I Sverige ska vi inte flyga mindre, vi ska antagligen flyga mer, sa han i Dagens Industri.
Flygbranschen kritiserade utredningen i en debattartikel i Svenska Dagbladet. ”Flygskatt är skadlig och utan nytta för klimatet”, skrev de och syftade på att EU:s utsläppshandel gör att utsläppen kan öka någon annanstans.
Miljörörelsen sågar EU:s gröna energi
EU-kommissionen presenterade i veckan åtta förslag under titeln ”Grön energi åt alla”. Bland annat har kommissionen förslag kring ökad energieffektivisering, investeringar i förnybart och utfasning av stöd till fossila bränslen, rapporterar Europaportalen.
Men från miljörörelsen kom det kritik.
– Det skulle behövas mycket, mycket mer för att vi ska få en ”grön energi åt alla”, sa Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl till Sveriges Radio.
Svebios vd Gustav Melin kallade förslaget förödande för EU:s klimatpolitik på transportområdet.
– Den nödvändiga omställningen av transportsektorn fördröjs, sa han enligt Energinyheter.
Fler klimatnyheter
SVT Nyheter: Bensinbilar kan förbjudas i stadskärnor
Aktuell Hållbarhet: Ikea: ”Globala megatrender tvingar oss stå upp mot politikerna”
Stockholms universitet: Nya rön om tinande permafrost och klimatpåverkan
Dagens Infrastruktur: Betalar trafiken sina egna kostnader?
Aktuell Hållbarhet: Lite bonus malus i bilförsäkringen skulle inte skada
Debatt, Göteborgs-Posten: Göteborgs Hamn: Sjöfarten kan och måste minska sina utsläpp
Debatt, Upsala Nya Tidning: Använd miljarderna till järnvägsunderhåll i stället