Case
Johaug
Westander hjälpte det norska träningsmärket Johaug att ta fram en pr-strategi för hållbarhetskommunikation riktad mot svenska konsumenter. Westander läste in sig på befintliga strategidokument, ledde en workshop tillsammans med medarbetare från Johaug och sammanfattade därefter strategiska vägval, mätbara mål och förslag på aktiviteter i en konkret handlingsplan. I ett löpande samarbete fortsatte Westander att stödja Johaug i genomförandet av pr-aktiviteter, med fokus på att delta mer aktivt i samhällsdebatten om hur träning kan bidra till bättre folkhälsa – och budskapet att träning också är hållbarhet.
Samarbetet handlade sammanfattningsvis om att stärka varumärket och opinionsbilda för kvinnors välmående.
Referens: Anne Helene Jørgensen, Marketing Manager för Johaug
__________
Svenska Bowlingförbundet
Westander hjälpte Svenska Bowlingförbundet att ta fram en kommunikationsstrategi för att stärka bowlingen som en idrott för alla. Med utgångspunkt i en workshop, egna analyser samt intervjuer med nyckelpersoner tog Westander fram en konkret handlingsplan för att vässa förbundets kommunikation, sätta mätbara mål och formulera tydliga budskap.
Sedan 2022 har Westander även gett Svenska Bowlingförbundet löpande rådgivning och bistått med genomförandet av pr-aktiviteter som pressmeddelanden, debattartiklar och intervjuerbjudanden. En långsiktig målsättning för samarbetet har varit att bidra till ökad fysisk aktivitet hos äldre, funktionshindrade samt barn och ungdomar.
Referens: Peter Hodor, generalsekreterare för Svenska Bowlingförbundet
__________
Svenska Innebandyförbundet
Westander hjälpte Svenska Innebandyförbundet att ta fram en kommunikationsstrategi och handlingsplan med inriktning på idrottspolitik. I arbetet intervjuade Westander förbundets medarbetare, läste in sig på befintliga strategier, analyserade tidigare kommunikationsaktiviteter och ledde en heldagsworkshop med nyckelpersoner. Resultatet av workshopen blev en konkret handlingsplan med strategiska vägval, mätbara mål och praktiskt genomförbara kommunikationsaktiviteter.
Westander bistod även löpande med att genomföra utvalda aktiviteter ur handlingsplanen. Svenska Innebandyförbundets övergripande syfte med arbetet var att stärka varumärket, skapa bättre förutsättningar för innebandyn i hela landet och locka fler till en enkel och rolig sport som alla kan utöva hela livet.
”Jag är särskilt stolt över strategin som vi tog fram tillsammans och att Svenska Innebandyförbundet verkligen lyckades påverka debatten. Westander hjälpte oss att stärka våra argument och nå ut med våra budskap över hela landet.”
Referens: Sebastian Nurmi, dåvarande kommunikationschef för Svenska Innebandyförbundet
__________
Svenska Hockeyligan, SHL
Westander hjälpte SHL att ta fram sin års- och hållbarhetsrapport för säsongen 2022/2023. Vi ansvarade för konceptutveckling, projektledning, datainsamling från klubbarna, textproduktion och formgivning. Under processen intervjuade Westander medarbetare, klubbar, supportrar och andra intressenter. Utifrån intervjuerna, inläsning av befintliga rapporter och SHL:s hållbarhetsstrategi tog Westander fram förslag på koncept för rapport som SHL fick återkoppla på och utveckla. Under produktionen av rapporten ansvarade Westander för övergripande projektledning, textproduktion och datainsamling från klubbarna. Resultatet blev en års- och hållbarhetsrapport som speglade såväl utvecklingen av den sportsliga verksamheten som det centrala hållbarhetsarbetet med utmaningar och framgångar samt klubbarnas hållbarhetssatsningar.
Det var viktigt för SHL att rapporten visade hur hållbarhetsarbetet och hockeyns bidrag till samhället var integrerat med den sportsliga verksamheten och att hållbarhetsarbetet presenterades på ett balanserat och trovärdigt sätt.
Referens: Johan Cahling, hållbarhetschef för SHL
__________
Elitfotboll Dam
Westander hjälpte Elitfotboll Dam att ta fram en kommunikationsplattform och mediestrategi. Med utgångspunkt i en workshop, egna analyser samt intervjuer med nyckelpersoner tog Westander fram en kommunikationsplattform som innehöll huvudbudskap, delbudskap, storytellingtext, frågor och svar, samt en strategi för hur olika målgrupper skulle nås och med vilka budskap.
Det var viktigt för Elitfotboll Dam att kommunikationsplattformen skulle vara tydlig och praktiskt användbar gentemot flera olika målgrupper. Den skulle båda tala till mottagarens hjärta och hjärna och vara ett strategiskt stöd för att bidra till verksamhetens mål.
”Genom ett pedagogiskt och strukturerat arbetssätt har de professionella medarbetarna på Westander hjälpt oss att skapa en stabil plattform för att kommunicera våra viktiga frågor.”
Referens: Tomas Hoszek, generalsekreterare Elitfotboll Dam och Fredrik Stengarn, styrelseledamot Elitfotboll Dam