Kommunicera statistik
Många företag har tillgång till en guldgruva i form av statistik. Med hjälp av statistik kan ni stärka varumärket, bilda opinion eller påverka politiska beslut.
Statistik kan handla om allt ifrån försäljningshistorik och kundinsikter till enkätresultat och offentlig statistik. Siffror och data beskriver de rådande förhållandena, sätter saker och ting i ett sammanhang och möjliggör jämförelser.
Våra specialister analyserar, paketerar och kommunicerar statistik på ett sätt som bidrar till en fördjupad samhällsdebatt och bygger avsändarens expertroll. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Analys
Handlingsplan
Genomförande
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom kommunicera statistik
Kajsa ansvarar för Westanders tjänster inom kommunicera statistik. Tidigare har hon varit pr-ansvarig på TV4 samt arbetat med hållbarhetskommunikation för Systembolaget.
– Gräv i egna arkiv. Inventera vilken statistik ni själva har tillgång till som kan vara intressant för allmänheten, säger Kajsa Ulfsdotter.Ida är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon varit ordförande för CUF och ledamot i Centerpartiets partistyrelse.
– Skapa en produkt. Kombinera olika data för att skapa en egen produkt som kan bidra till att bygga er expertroll i media, säger Ida Alterå.Jessica är chef för enheten Westander Klimat och Energi. Aktuell Hållbarhet utsåg henne 2018 till en av de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige.
– Skapa nyheter. Leta efter siffror som är oväntade eller som visar på en förändring, säger Jessica Henryson.Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Var pedagogisk. Uttryck er enkelt och tydligt och undvik för många siffror i en och samma nyhet, säger Mattias Falk.Rebecka är specialiserad på public affairs. Tidigare har hon bland annat varit organisationsansvarig på Liberalerna i Stockholms län.
– Återanvänd brett. Använd statistiken i olika kanaler och kommunikationsaktiviteter, säger Rebecka Kvart.
Du kanske också vill läsa…
10 tips om att kommunicera statistik
Genom att kommunicera statistik kan ett företag bidra till en fördjupad samhällsdebatt och bygga en expertroll.Gå en kurs hos oss
Vässa dig i pr-arbetet genom att gå någon av våra öppna kurser, eller låt oss ta fram en skräddarsydd kurs för ditt företag.Vi som jobbar på Westander
Vi är cirka 50 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap och marknadsföring.