10 tips om att få mer kritik
Kritik är en gåva som även hjälper dig själv att kompetensutvecklas. Men till skillnad från beröm kan det kännas svårt att ge kritik och därför mycket enklare att låta bli. Gör det lätt för dina kollegor att hjälpa dig till ett ständigt lärande.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig ledare och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.
1. Förutsätt goda avsikter
Utgå från att en kollegas enda avsikt med kritik är att hjälpa dig. Då kommer du själv att agera mer konstruktivt, även om kritiken inte alltid framförs optimalt.
2. Försök inte förklara
Håll tillbaka impulsen att förklara och försvara ditt agerande. Våra hjärnor är programmerade att känna sig hotade av kritik, men ert samtal vinner på att du inte går i svaromål.
3. Tänk på kroppsspråk
Undvik ett defensivt kroppsspråk, exempelvis att korslägga armarna. Uppmuntra i stället din kollega genom att hålla ögonkontakt, nicka intresserat och luta dig framåt.
4. Lyssna noga
Fokusera på att lyssna för att verkligen förstå kritikerns perspektiv. Fyll inte genast i en tystnad, utan uppmuntra hellre kollegan att fortsätta.
5. Ställ frågor
Om du inte fullt ut begriper kritiken så ställ frågor, för att både förstå bättre och visa kollegan att du vill förstå. Sammanfatta gärna: ”Om jag har uppfattat dig rätt så tycker du att …”
6. Hitta guldkornen
Leta efter utvecklingspotential i ditt agerande, även när du i huvudsak är oenig med kollegans bedömning. Du kan alltid lära dig något nytt genom att ta del av andras tankar och synpunkter.
7. Säg tack
Avsluta samtalet med att tacka för konstruktiv kritik. Berätta för kollegan att du kommer att fundera på saken och att du därefter återkopplar.
8. Följ upp
Återkoppla även när du kommer fram till att du inte håller med om kollegans resonemang: ”Jag har tänkt på det du sa och tycker inte riktigt som du, eftersom …”
9. Be om hjälp
Uppmana kollegan att hjälpa dig, om du tvärtom instämmer i kritiken och vill förändra ditt agerande. Ett sätt är att be om hjälp: ”Säg gärna till mig när jag …”
10. Efterfråga kritik
Bjud själv in till konstruktiv kritik och avdramatisera på det sättet återkoppling kollegor emellan. Fråga rutinmässigt: ”Vad gjorde jag bra och vad hade jag kunnat göra ännu bättre?”
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.