10 tips om internkommunikation

Internkommunikation handlar om att skapa samhörighet. Långsiktigt framgångsrika företag bygger denna samhörighet kring ett tydligt syfte och starka värderingar. Effektiv internkommunikation skapar delaktighet, ökar engagemanget och höjer kvaliteten.

Läs om våra tjänster inom corporate communications och hör gärna av dig till Johanna Look om du vill ha fler tips.

1. Bidra till affärsmål

Säkerställ att era kommunikationsinsatser bidrar till att nå företagets viktigaste affärsmål. Hjälp medarbetarna att få en tydlig förståelse för hur deras arbete kan bidra till företagets framgång.

2. Stärk värdegrunden

Låt era värderingar vägleda all kommunikation och stärk samtidigt er värdegrund. Genom att utgå från värderingarna stärker ni känslan av gemenskap bland medarbetarna.

3. Var tydlig

Använd alltid enkla och tydliga budskap och eftersträva att framföra bara ett budskap åt gången. Den som försöker få för mycket sagt samtidigt riskerar att bli otydlig.

4. Uppmuntra dialog

Hitta former för medarbetare att dela sina tankar och ställa frågor. Använd möten, digitala forum eller enkäter för att skapa både bättre beslutsunderlag och ökad förståelse.

5. Lyssna aktivt

Uppmuntra till ett aktivt lyssnande för att verkligen förstå andra personers situation och perspektiv. Ställ själv öppna frågor, visa ditt intresse och sammanfatta det du hör.

6. Var öppna

Skapa ett klimat där ni berättar öppet också om egna misstag och misslyckanden. Öppenhet bygger förtroende och gör att ni enklare kan ta tag i företagets olika utmaningar.

7. Bygg en återkopplingskultur

Återkoppla mycket och slösa med beröm och positiv förstärkning. Skapa en välfungerande arbetsplats där både chefer och medarbetare pratar med varandra, i stället för om varandra.

8. Skapa en förändringskultur

Prata positivt om ständig förändring av allt utom syfte, värdegrund och grundläggande strategival. Förändring ska vara något vi väljer för att utvecklas.

9. Fira framgångar

Var noga med att uppmärksamma och fira både små och stora framgångar. Genom att på olika sätt visa att varje medarbetares insats är värdefull skapar ni delaktighet och ökat engagemang.

10. Mät delaktigheten

Gör en årlig intern mätning för att synliggöra värdet av att kommunicera och involvera. Det räcker att ställa en fråga: ”Hur informerad och delaktig känner du dig i företagets verksamhet och resultat?”