10 tips om julens nyhetstorka
Tiden kring jul och nyår är ett bra tillfälle att erbjuda medier nyheter och debattartiklar. Redaktionerna har låg bemanning och väldigt lite händer, vilket ökar intresset för bra tips.
Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Spara nyheter
Behåll en riktigt bra nyhet som ni kan gå ut med i mellandagarna och få ännu större genomslag. Kontakta en redaktion i god tid före ledigheterna och erbjud er nyhet exklusivt.
2. Summera året
Sammanställ statistik för det gångna året och lyft fram det som är viktigast i ett pressmeddelande. Statistik är en guldgruva för att skapa nyheter och årsskiftet är siffrornas högtid.
3. Skapa tioårsstatistik
Summera utvecklingen för de senaste fem eller tio åren. Att använda ett längre tidsperspektiv är ett enkelt sätt att skapa nyhetsvärde i den statistik som redan kommunicerats.
4. Kommentera nya lagar
Uttala er om nya lagar och regler som berör ert område och börjar gälla vid årsskiftet. Beskriv konsekvenserna och framför era budskap i ett pressmeddelande eller en debattartikel.
5. Bunkra till sociala medier
Förbered ett antal lättsammare inlägg för sociala medier till jul- och nyårshelgerna. Era följare har då gott om tid att läsa, samtidigt som färre arbetar med att skapa innehåll.
6. Koppla till högtiderna
Skapa nyheter om hur er verksamhet påverkas av julens högtider. Det kan handla om allt från näthandeln inför julen och filmtipsen för mellandagarna till nyårslöftet och populäraste pizzan på nyårsdagen.
7. Tänk Karl-Bertil Jonsson
Tipsa redaktioner om ovanliga händelser eller personer som har gjort något annorlunda. Både redaktioner och läsare har ett behov av glada nyheter, inte minst under julen.
8. Utse årets person
Utlys en tävling om årets person inom ert område, där alla får nominera och rösta på deltagare. Berätta löpande om tävlingen, de nominerade, finalisterna och vem som blev vinnare.
9. Tipsa om förändring
Ta fram tipslistor för hur man exempelvis kan göra insatser för klimatet, hälsan eller privatekonomin under det nya året. Lägg ut tipslistorna i sociala medier och be om följarnas bästa tips.
10. Sätt agendan för nästa år
Summera året och slå fast agendan för nästa år i en debattartikel. Genom tydliga budskap och konkreta mål, kanske i form av ett nyårslöfte, kan ni lättare påverka debatten under året.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.