10 tips om kriskommunikation
När företaget utsätts för negativ uppmärksamhet i media kan ni ta ansvar genom snabbhet, öppenhet och empati. Ni bedöms inte bara utifrån den kris som har inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur ni hanterar krisen.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig krisstrateg och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.
1. Respektera mediernas roll
Uppmuntra ett öppet förhållningssätt till journalister, med respekt för mediernas granskande uppdrag. Då kommer ni i högre grad att driva en verksamhet som tål att granskas.
2. Bygg en öppenhetskultur
Främja en intern öppenhetskultur där kritiska röster kan göra sig hörda. Med en sluten och auktoritär kultur riskerar ni att anställda i stället läcker uppgifter till medierna.
3. Var en samhällsaktör
Berätta fortlöpande om hur er verksamhet bidrar till samhällsnytta. På så vis uppmuntrar ni till ansvarstagande internt i organisationen och knyter värdefulla kontakter externt.
4. Gör löpsedelstestet
Fråga er själva: ”Om vårt beslut hamnar på löpsedeln, kan vi stå för det och förklara oss i medierna?” Om svaret är nej, tänk om innan beslutet fattas.
5. Ta initiativet
Berätta själva om eventuella brister eller misstag innan de avslöjas av andra. Fall inte för frestelsen att sitta still i båten och hoppas på att det blåser över.
6. Var tillgängliga
Prioritera att snabbt svara på frågor från journalister. Förbered er genom att skriva ner korta och tydliga svar på de frågor som journalisterna kan tänkas ställa.
7. Lägg alla kort på bordet
Lämna en så fullständig redovisning som möjligt så snart som möjligt, gärna även på er egen hemsida. Då undviker ni såväl onödiga spekulationer som fler avslöjanden dag efter dag.
8. Visa empati
Ta kritik på stort allvar och visa förståelse för omvärldens upprördhet. Att förminska problemet kan lätt uppfattas som nonchalans och leder ofta till tuffa följdfrågor.
9. Använd alla kanaler
Var aktiva i så många kanaler som möjligt för att få fram er bild av saken. Omvärldsbevaka intensivt och svara snabbt på kritik och frågor i sociala medier och kommentarsfält.
10. Redovisa åtgärder
Berätta vad ni gör konkret för att hantera situationen och förhindra att problemet uppstår igen. Ska ni exempelvis polisanmäla, avskeda eller tillsätta en granskning av er själva?
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.