10 tips om kriskommunikation

När företaget utsätts för negativ uppmärksamhet i media kan ni ta ansvar genom snabbhet, öppenhet och empati. Ni bedöms inte bara utifrån den kris som har inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur ni hanterar krisen.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig krisstrateg och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.

1. Respektera mediernas roll

Uppmuntra ett öppet förhållningssätt till journalister, med respekt för mediernas granskande uppdrag. Då kommer ni i högre grad att driva en verksamhet som tål att granskas.

2. Bygg en öppenhetskultur

Främja en intern öppenhetskultur där kritiska röster kan göra sig hörda. Med en sluten och auktoritär kultur riskerar ni att anställda i stället läcker uppgifter till medierna.

3. Var en samhällsaktör

Berätta fortlöpande om hur er verksamhet bidrar till samhällsnytta. På så vis uppmuntrar ni till ansvarstagande internt i organisationen och knyter värdefulla kontakter externt.

4. Gör löpsedelstestet

Fråga er själva: ”Om vårt beslut hamnar på löpsedeln, kan vi stå för det och förklara oss i medierna?” Om svaret är nej, tänk om innan beslutet fattas.

5. Ta initiativet

Berätta själva om eventuella brister eller misstag innan de avslöjas av andra. Fall inte för frestelsen att sitta still i båten och hoppas på att det blåser över.

6. Var tillgängliga

Prioritera att snabbt svara på frågor från journalister. Förbered er genom att skriva ner korta och tydliga svar på de frågor som journalisterna kan tänkas ställa.

7. Lägg alla kort på bordet

Lämna en så fullständig redovisning som möjligt så snart som möjligt, gärna även på er egen hemsida. Då undviker ni såväl onödiga spekulationer som fler avslöjanden dag efter dag.

8. Visa empati

Ta kritik på stort allvar och visa förståelse för omvärldens upprördhet. Att förminska problemet kan lätt uppfattas som nonchalans och leder ofta till tuffa följdfrågor.

9. Använd alla kanaler

Var aktiva i så många kanaler som möjligt för att få fram er bild av saken. Omvärldsbevaka intensivt och svara snabbt på kritik och frågor i sociala medier och kommentarsfält.

10. Redovisa åtgärder

Berätta vad ni gör konkret för att hantera situationen och förhindra att problemet uppstår igen. Ska ni exempelvis polisanmäla, avskeda eller tillsätta en granskning av er själva?