Bli en skicklig krisstrateg

Välkommen till en ögonöppnande kurs om kriskommunikation! Under en heldag får du konkreta verktyg och värdefulla insikter för akut krishantering och praktiska tips för att förebygga mediekriser.

När ni utsätts för negativ uppmärksamhet i media är det extra viktigt med empati, öppenhet och ansvarstagande. Ni bedöms inte bara utifrån den kris som har inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur ni hanterar krisen. Kursen ger dig viktiga insikter om mediernas drivkrafter och proaktiva förhållningssätt för att hantera uppblossande mediekriser.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med ledarskap eller kommunikation och vill bli bättre på att hantera och förebygga mediekriser. Det passar utmärkt att gå kursen två kollegor tillsammans eller på egen hand. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders specialister inom kriskommunikation. Rådgivningen sker digitalt eller per telefon efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Vad är en kris?
  • Hur kan vi avgöra om det är kris eller inte?
  • Vilka värden står på spel i en kris?
  • Vad riskerar att glömmas bort i hanteringen?
Medierna och krisen
  • Vad driver mediernas granskning?
  • Hur arbetar medierna i en kris?
  • Vad blir en nyhet?
Ta initiativet
  • Varför är det farligt att vara passiv?
  • Hur kan vi förekomma i stället för att förekommas?
  • Hur agerar vi på sociala medier i en kris?
Den kritiska intervjun
  • Hur förbereder jag en talesperson för svåra intervjuer?
  • Hur tar vi fram ett fungerande krisbudskap?
  • Hur kan vi påverka intervjun?
Förebygg krisen
  • Vad bör en krisplan innehålla?
  • Hur bygger vi en företagskultur som tål kritisk granskning?
  • Vilka förtroenderisker finns hos oss?