10 tips om strategi
En strategi kan beskrivas som övergripande vägval för att nå långsiktiga mål. För att fungera som ett styrinstrument behöver den vara noga genomtänkt, tydligt formulerad och närvarande i verksamheten.
Läs om våra tjänster inom strategi och hör gärna av dig till Katalin Herngren om du vill ha fler tips.
1. Prioritera på riktigt
Fokusera era resurser där de gör störst skillnad. Riktiga prioriteringar innebär att välja bort saker av stor betydelse, trots att det är svårt och kan möta motstånd.
2. Sätt tydliga mål
Formulera ett fåtal konkreta mål som tydliggör vad ni vill uppnå. Skapa engagemang för strategin och fokus i arbetet genom att kontinuerligt följa upp målen.
3. Identifiera utmaningar
Fundera över vilka hinder som står i vägen för att nå målen och hitta de utmaningar som ni bedömer är allra viktigast. Genom att fokusera strategin på de centrala utmaningarna ökar möjligheterna till verklig förändring.
4. Analysera lösningar
Identifiera möjliga tillvägagångssätt för att övervinna de valda utmaningarna. Lista för- och nackdelar med de olika alternativen, med hänsyn till era unika styrkor.
5. Fatta strategiska beslut
Sätt ner foten och bestäm er för vilka övergripande vägval som är mest effektiva för att nå era mål. Formulera rakt, tydligt och enkelt vilka konkreta beslut ni har fattat.
6. Inkludera aktiviteter
Se till att strategin leder till handling genom att inkludera aktiviteter som tar er närmare målet. Genom att bli konkreta redan i strategin minskar ni risken att den blir en hyllvärmare.
7. Håll det enkelt
Använd ett enkelt språk som kan förstås av så många som möjligt. Ju fler medarbetare som verkligen begriper och kan ta till sig strategin, desto större möjligheter har ni att lyckas.
8. Berätta för omvärlden
Bind er vid masten genom att kommunicera era övergripande vägval externt. Då förbättrar ni förutsättningarna för att strategin också får genomslag internt.
9. Missionera internt
Förankra strategin återkommande i alla relevanta interna sammanhang. Huvudbudskapet i strategin bör upprepas ofta och under lång tid för att få fäste i organisationen.
10. Gör en årlig översyn
Utvärdera och uppdatera strategin en gång per år. Reflektera kring innehållet, efterlys förbättringsförslag och överväg justeringar av såväl övergripande vägval som konkreta aktiviteter.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.