10 tips om årsredovisningen

Årsredovisningen är både ett analysunderlag för investerare och en berättelse om företaget och årets prestationer. Om ni omfattas av CSRD ska ni rapportera om både ekonomi och hållbarhet. Årsredovisningen är också en guldgruva för varumärkesstärkande kommunikation.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Bestäm syftet

Slå fast ert syfte med årsredovisningen, utöver att uppfylla lagkrav. Ett tydligt syfte hjälper er att välja rätt målgrupper, anpassa formatet och sätta konkreta och träffsäkra mål.

2. Skräddarsy formatet

Välj ett format och tilltal som passar syftet med årsredovisningen. Med hjälp av välskrivna texter, engagerande bilder och intresseväckande infografik blir rapporten läst och delad av fler.

3. Samla material hela året

Ta fram innehåll kontinuerligt under året, inte bara inför deadline. Använd materialet i er löpande kommunikation och återanvänd det när ni sammanställer årsredovisningen.

4. Tänk digitalt från början

Utforma innehållet som webbsidor i stället för en tryckt broschyr och designa för webbnavigering i liggande format. Oavsett i vilken bransch ni verkar är er målgrupp digital.

5. Gör det enkelt

Sträva efter att beskriva ert arbete så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Undvik att använda fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar som riskerar att begränsa förståelsen.

6. Var öppna

Berätta även om utmaningar och mindre positiva resultat och vad ni gör för att komma till rätta med dem. Öppenhet är det bästa sättet att bygga förtroende.

7. Hitta allmänintresset

Lyft blicken och visa hur ni påverkar samhället, inte minst när det kommer till hållbarhet. Innehåll med allmänintresse skapar engagemang och ökar era chanser att nå ut.

8. Spara den bästa nyheten

Släpp årsredovisningen samtidigt som ni presenterar den tydligaste nyheten. En nyhet med brett allmänintresse får mycket större genomslag än själva rapportlanseringen.

9. Använd alla kanaler

Sprid materialet i alla relevanta kanaler för att nå fler i målgruppen. Gör en film, etablera en hashtag, skriv debattartiklar, dela infografik eller skapa stories i sociala medier.

10. Följ upp målen

Utvärdera om ni nådde era mål och ta fram åtgärder för att nästa årsredovisning ska bli ännu bättre. Våga tänka nytt kring såväl innehåll som format och hur ni kommunicerar.