10 tips om att nå ut som kulturaktör
Kultur är kärnan i ett samhälle, men kulturfrågor hamnar ofta i skuggan av andra politiska sakfrågor. Genom att delta i debatten kan kulturaktörer bidra med fler perspektiv och stärka kulturens roll i samhället.
Läs mer om våra specialister inom kultur och hör gärna av dig till Ninna Prage om du vill ha fler tips.
1. Formulera ert syfte
Slå fast syftet med er verksamhet som kulturaktör och hur ni bidrar till samhällsnytta. Ett tydligt syfte gör er mer begripliga, stärker varumärket och ger större tyngd i debatten.
2. Etablera talespersoner
Utse och medieträna en eller ett par talespersoner som är väl förankrade i er kulturform. De ska tala tydligt, uppträda tryggt och kunna företräda er i media och i samtal med beslutsfattare.
3. Tala till hjärna och hjärta
Underbygg ert resonemang med fakta och rama in det med berättelser som väcker känslor. Konkreta exempel från er verksamhet visar kulturens värde och stärker budskapet.
4. Bidra med lösningar
Beskriv samhällsproblemet och visa hur er kulturverksamhet är en del av lösningen. Presentera konkreta politiska förslag och var konstruktiva och tydliga i dialogen med beslutsfattare.
5. Uppmana till handling
Ge en tydlig uppmaning om vad som behöver göras för att stärka er kulturverksamhet – och vem som behöver göra vad. Ju tydligare ni är, desto lättare är det att mobilisera stöd.
6. Bygg allianser
Samarbeta med aktörer som delar er syn i frågan, gärna från andra kulturområden eller branscher. Breda allianser ökar angelägenheten och genomslaget för ert budskap.
7. Lyft fram innehållet
Dela konkreta exempel från program, föreställningar eller projekt som stödjer ert budskap. När ni lyfter fram innehållet blir värdet av er kulturform tydligt och engagemanget ökar.
8. Använd ambassadörer
Engagera konstnärer, profiler eller medarbetare som naturliga ambassadörer för ert budskap. Ta vara på deras genuina engagemang och deras personliga plattformar inom kultursektorn.
9. Välkomna debatten
Stå stadigt i era ställningstaganden och uppmuntra till dialog och replikskiften, både inom och utanför kultursfären. Ju fler som deltar i debatten, desto större utrymme får er fråga.
10. Ta hjälp av publiken
Bjud in besökare, lyssnare och läsare att tycka till och visa att deras åsikter spelar roll. Använd deras inspel i er kommunikation för att stärka relationen och visa kulturens relevans.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.