10 tips om att undvika greenwashing
Greenwashing kan skada förtroendet för ert varumärke och leda till rättsliga påföljder. Företag som är ärliga och noggranna med sin hållbarhetskommunikation kan stärka varumärket och driva hållbarhetsarbetet framåt.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig hållbarhetskommunikatör och hör gärna av dig till Jonas Bane om du vill ha fler tips.
1. Välj relevanta frågor
Fokusera er kommunikation på hållbarhetsfrågor där ni har en betydande påverkan på omvärlden. Undvik bred kommunikation om sådant som inte är förknippat med er kärnverksamhet.
2. Avgränsa tydligt
Se till att det framgår tydligt i vilka sammanhang era påståenden om hållbarhet gäller. Redovisa gärna påverkan från hela livscykeln för att undvika missförstånd.
3. Inkludera väsentlig information
Komplettera med den information som behövs för att mottagaren ska förstå ert påstående, till exempel tidsperiod, omfattning eller undantag. Utelämnad information kan göra budskapet vilseledande.
4. Använd ett tydligt språk
Undvik abstrakta och generella begrepp som klimatvänlig, hållbar eller grön. Använd ett konkret och specifikt språk som gör det lättare för mottagaren att förstå vad ni menar.
5. Testa påståenden
Förhandstesta era påståenden på personer utanför verksamheten för att säkerställa att de inte uppfattas som vilseledande. Se framför allt till att målgruppen förstår era avgränsningar.
6. Ha tillförlitliga bevis
Säkerställ att era miljö- och klimatpåståenden är underbyggda med tillförlitlig vetenskaplig bevisning. Bevisbördan ligger på er och ni behöver ha dokumenten tillgängliga.
7. Bildsätt med omsorg
Var noggrann med bildsättningen så att den inte förskönar verkligheten. Undvik skönmålande grepp som gröna färger, barn och naturbilder, om de inte är relevanta för sammanhanget.
8. Jämför rättvist
Gör eventuella jämförelser med andra företags produkter eller tjänster på ett rättvist sätt. Säkerställ exempelvis att de tester och data ni hänvisar till bygger på jämförbara förhållanden.
9. Mörka inte utmaningarna
Lyft själva fram era svagheter och prata öppet om era utmaningar. Öppenhet signalerar ansvarstagande, bygger förtroende och visar era högt ställda ambitioner.
10. Utbilda internt
Se till att alla som kommunicerar externt kan reglerna för hållbarhetskommunikation. Medarbetare som är trygga med era miljö- och klimatpåståenden är bättre ambassadörer för ert varumärke.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.