10 tips om att undvika greenwashing

Greenwashing kan skada förtroendet för ert varumärke och leda till rättsliga påföljder. Företag som är ärliga och noggranna med sin hållbarhetskommunikation kan stärka varumärket och driva hållbarhetsarbetet framåt.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig hållbarhets­kommunikatör och hör gärna av dig till Jonas Bane om du vill ha fler tips.

1. Välj relevanta frågor

Fokusera er kommunikation på hållbarhetsfrågor där ni har en betydande påverkan på omvärlden. Undvik bred kommunikation om sådant som inte är förknippat med er kärnverksamhet.

2. Avgränsa tydligt

Se till att det framgår tydligt i vilka sammanhang era påståenden om hållbarhet gäller. Redovisa gärna påverkan från hela livscykeln för att undvika missförstånd.

3. Inkludera väsentlig information

Komplettera med den information som behövs för att mottagaren ska förstå ert påstående, till exempel tidsperiod, omfattning eller undantag. Utelämnad information kan göra budskapet vilseledande.

4. Använd ett tydligt språk

Undvik abstrakta och generella begrepp som klimatvänlig, hållbar eller grön. Använd ett konkret och specifikt språk som gör det lättare för mottagaren att förstå vad ni menar.

5. Testa påståenden

Förhandstesta era påståenden på personer utanför verksamheten för att säkerställa att de inte uppfattas som vilseledande. Se framför allt till att målgruppen förstår era avgränsningar.

6. Ha tillförlitliga bevis

Säkerställ att era miljö- och klimatpåståenden är underbyggda med tillförlitlig vetenskaplig bevisning. Bevisbördan ligger på er och ni behöver ha dokumenten tillgängliga.

7. Bildsätt med omsorg

Var noggrann med bildsättningen så att den inte förskönar verkligheten. Undvik skönmålande grepp som gröna färger, barn och naturbilder, om de inte är relevanta för sammanhanget.

8. Jämför rättvist

Gör eventuella jämförelser med andra företags produkter eller tjänster på ett rättvist sätt. Säkerställ exempelvis att de tester och data ni hänvisar till bygger på jämförbara förhållanden.

9. Mörka inte utmaningarna

Lyft själva fram era svagheter och prata öppet om era utmaningar. Öppenhet signalerar ansvarstagande, bygger förtroende och visar era högt ställda ambitioner.

10. Utbilda internt

Se till att alla som kommunicerar externt kan reglerna för hållbarhetskommunikation. Medarbetare som är trygga med era miljö- och klimatpåståenden är bättre ambassadörer för ert varumärke.