10 tips om klimatlobbying
Riksdagen har fattat beslut om flera viktiga mål inom klimat- och energiområdet. Använd er specialistkunskap för att hjälpa politikerna att nå målen.
Läs mer om våra specialister inom klimat och energi och hör gärna av dig till Jessica Henryson om du vill ha fler tips.
1. Koppla till klimatmålen
Visa varför just ert förslag är viktigt eller särskilt effektivt för att nå klimatmålen. Sveriges ambitiösa klimatmål kräver åtgärder i alla delar av samhället.
2. Visa på bred samhällsnytta
Förklara hur ert förslag bidrar till flera samhällsnyttor samtidigt. Många åtgärder som minskar klimatpåverkan gör också luften renare i städerna eller är bra för folkhälsan.
3. Bli en lösningsleverantör
Ge förslag på konkreta lösningar som hjälper politikerna att nå sina mål. Ta först reda på partiernas ståndpunkter i er fråga och vad deras klimat- och energipolitiska talespersoner prioriterar.
4. Påverka lokalt
Satsa på att bygga relationer med lokala beslutsfattare i kommuner och regioner, eftersom de ofta ligger i framkant i klimatarbetet. Även riksdagspolitikerna påverkas av opinioner på hemmaplan.
5. Träffa beslutsfattarna
Se först till att ha en klar agenda med ett tydligt budskap och träffa sedan beslutsfattare på alla nivåer. Personliga möten är ofta mer effektiva än telefonsamtal eller mejl.
6. Gör jobbet åt politikerna
Ta fram relevanta siffror och rapporter som hjälper politikerna att argumentera för ert förslag. Visa exempelvis hur det kan minska bilåkandet, öka återvinningen eller effektivisera energianvändningen.
7. Engagera opinionsbildare
Hitta personer som påverkar både debatten och de politiska beslutsfattarna inom ert område. Få dem att bli ambassadörer och lyfta ert budskap i sina egna kanaler.
8. Påverka vid rätt tidpunkt
Välj den bästa tidpunkten och sammanhanget för att lyfta upp er fråga på den klimatpolitiska agendan. Det är betydligt lättare att påverka i början av en process än när beslut redan är fattade.
9. Bygg förtroende
Berätta hur ni jobbar långsiktigt för att bidra till klimatomställningen och var öppna om era brister. Visa att ni har värdefull kunskap som behövs för att fatta rätt beslut.
10. Visa på bred förankring
Kroka arm med aktörer från olika delar av samhället för att bilda opinion. En fastighetsägare, ett åkeri och en miljöorganisation kan ha flera gemensamma intressen i klimatarbetet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.