10 tips om offentliga konflikter
En offentlig konflikt mellan två företag skadar ofta båda parters varumärken. Ni kan sänka konfliktnivån och begränsa skadan genom att agera snabbt och visa omvärlden att ni är den resonabla parten.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig krisstrateg och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Tänk efter före
Om motparten kritiserar er offentligt, vänta gärna ett dygn innan ni svarar. Det minskar risken att ni agerar i affekt, hamnar i försvarsställning eller använder ett olyckligt ordval.
2. Prata med motparten
Ta tidigt muntlig kontakt med motparten för att visa lyhördhet och förstå bakgrunden till kritiken. Ställ frågor för att få veta mer och undvik i det här läget att förklara eller försvara er.
3. Ta hjälp utifrån
Anlita extern hjälp inom kriskommunikation som kan ge er goda råd med ett utifrånperspektiv. När man befinner sig mitt i en konflikt är det lätt att drabbas av tunnelseende.
4. Skriv en debattartikel
Formulera ett debattinlägg som en strategisk plattform för er kommunikation. Skrivandet hjälper er att tänka igenom sakfrågan strukturerat och det är ofta klokt att publicera texten.
5. Ta fram frågor och svar
Förbered ett frågor och svar-dokument som ni kan använda både som internkommunikation och inför journalistkontakter. Överväg att publicera frågor och svar på er hemsida.
6. Lägg fram er bild
Besvara alltid kritiken respektfullt och sakligt i samma forum där motparten framförde den. Fall inte för frestelsen att vare sig ducka för kritiken eller gå till onödiga motangrepp.
7. Beröm motparten
Visa gärna uppskattning för att motparten har delat med sig av sitt perspektiv i en viktig fråga. Fokusera på sakfrågan och undvik att recensera motpartens agerande i negativa termer.
8. Betona samsyn
Sök gemensamma nämnare och lyft fram de intressen ni tydligt delar med motparten. Undvik att ifrågasätta motpartens motiv och spekulera aldrig i bakomliggande drivkrafter.
9. Fokusera på sakfrågan
Var tydliga med er ståndpunkt, redovisa era överväganden och lyft fram samhällsnyttan. Visa respekt för motpartens motsatta ställningstagande och välkomna en saklig debatt.
10. Involvera medarbetarna
Skapa intern stolthet genom att informera och involvera de anställda kring konflikten och ert ställningstagande. Uppmuntra medarbetarna att bidra med tankar, synpunkter och frågor.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.