10 tips om storytelling
Berättelser är människans naturliga sätt att sortera det vi upplever för att skapa mening. Med starka berättelser skapar ni engagemang och gör det lätt för målgruppen att minnas ert budskap.
Läs mer om vårt inspirationsföredrag Så använder ni storytelling och hör gärna av dig till Julia Högberg om du vill ha fler tips.
1. Bestäm syftet
Börja med att slå fast vad ni vill att mottagarna ska tycka, känna eller göra. Genom att formulera ett tydligt syfte ger ni riktning åt berättelsen och budskapet.
2. Sätt er in i mottagarens liv
Ta reda på vad som är viktigt för er målgrupp, relaterat till ert erbjudande eller mer generellt. Låt sedan er berättelse visa att ni har förstått vad som är angeläget eller utmanande i mottagarens liv.
3. Hitta berättelser
Gör en inventering av faktiska händelser och konkreta exempel som illustrerar ert budskap. Lita på den kraft som finns i upplevelsen av verksamheten och det dagliga arbetet.
4. Var personlig
Utgå från egna erfarenheter och beskriv tankar, känslor och reaktioner. Genom att ni använder personliga pronomen som ”jag” och ”vi” får berättelsen en tydlig avsändare.
5. Bygg en tydlig dramaturgi
Strukturera er berättelse så att det blir lätt för mottagaren att följa med från början till slut. Lägg särskild omsorg på inledningen då intresset är skört, sedan kan ni fördjupa er och nyansera innan ni kommer till ett tydligt avslut.
6. Börja med en händelse
Inled berättelsen med en tydlig händelse, där ni också målande beskriver tiden, platsen och personerna. Detaljrika beskrivningar av konkreta skeenden kan lättare väcka mottagarens intresse.
7. Få med alla sinnen
Testa att lägga till ett ljud, en doft eller smak i er beskrivning. Fler sinnesintryck gör det enklare för mottagaren att leva sig in och relatera till berättelsen.
8. Berätta något oväntat
Behåll mottagarens intresse genom att överraska med en oväntad vändning. När er berättelse plötsligt ändrar riktning får den liv och blir mer minnesvärd.
9. Skildra konflikter
Berätta om de slitningar och konflikter som uppstår när människor stöter på hinder och utvecklas. Konflikter gör berättelsen mer trovärdig och engagerande.
10. Använd ett enkelt språk
Stryk onödiga ord, undvik facktermer och välj enkla ord framför komplicerade. Med ett enkelt och kärnfullt språk blir berättelsen starkare och tillgänglig för fler.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.