10 tips om storytelling

Berättelser är människans naturliga sätt att sortera det vi upplever för att skapa mening. Med starka berättelser skapar ni engagemang och gör det lätt för målgruppen att minnas ert budskap.

Läs mer om vårt inspirationsföredrag Så använder ni storytelling och hör gärna av dig till Julia Högberg om du vill ha fler tips.

1. Bestäm syftet

Börja med att slå fast vad ni vill att mottagarna ska tycka, känna eller göra. Genom att formulera ett tydligt syfte ger ni riktning åt berättelsen och budskapet.

2. Sätt er in i mottagarens liv

Ta reda på vad som är viktigt för er målgrupp, relaterat till ert erbjudande eller mer generellt. Låt sedan er berättelse visa att ni har förstått vad som är angeläget eller utmanande i mottagarens liv.

3. Hitta berättelser

Gör en inventering av faktiska händelser och konkreta exempel som illustrerar ert budskap. Lita på den kraft som finns i upplevelsen av verksamheten och det dagliga arbetet.

4. Var personlig

Utgå från egna erfarenheter och beskriv tankar, känslor och reaktioner. Genom att ni använder personliga pronomen som ”jag” och ”vi” får berättelsen en tydlig avsändare.

5. Bygg en tydlig dramaturgi

Strukturera er berättelse så att det blir lätt för mottagaren att följa med från början till slut. Lägg särskild omsorg på inledningen då intresset är skört, sedan kan ni fördjupa er och nyansera innan ni kommer till ett tydligt avslut.

6. Börja med en händelse

Inled berättelsen med en tydlig händelse, där ni också målande beskriver tiden, platsen och personerna. Detaljrika beskrivningar av konkreta skeenden kan lättare väcka mottagarens intresse.

7. Få med alla sinnen

Testa att lägga till ett ljud, en doft eller smak i er beskrivning. Fler sinnesintryck gör det enklare för mottagaren att leva sig in och relatera till berättelsen.

8. Berätta något oväntat

Behåll mottagarens intresse genom att överraska med en oväntad vändning. När er berättelse plötsligt ändrar riktning får den liv och blir mer minnesvärd.

9. Skildra konflikter

Berätta om de slitningar och konflikter som uppstår när människor stöter på hinder och utvecklas. Konflikter gör berättelsen mer trovärdig och engagerande.

10. Använd ett enkelt språk

Stryk onödiga ord, undvik facktermer och välj enkla ord framför komplicerade. Med ett enkelt och kärnfullt språk blir berättelsen starkare och tillgänglig för fler.