Ett tomt skrivbord

Som nyanställd kommer du till ett ”tomt skrivbord” på Westander, i den meningen att affärsområdeschef eller vd inte på förhand har placerat dig i olika fakturerbara kundsamarbeten.

Det finns tre skäl:

1. Eget engagemang
Westander har en värdegrund baserad på eget engagemang. Vi vill att den enskilda konsulten själv, utifrån egna intressen och sympatier, ska hitta de uppdrag hon eller han vill arbeta med.

2. Totalt kundansvar
Westander har en platt organisation byggd runt det totala kundansvaret. Den kundansvariga konsulten är första linjens chef och ensam ansvarig för alla beslut som rör samarbetet. Vi vill att de kundansvariga konsulterna själva ska utse sina arbetsgrupper.

3. Omställning till konsultrollen
Westander rekryterar ofta personer utan tidigare konsulterfarenhet. Vi vill att nyanställda kollegor direkt provar på om de trivs med och klarar av konsultrollen, däribland förmågan att sälja sina tjänster.

För att trivas på Westander på lång sikt är det helt avgörande att en konsult lyckas få utlopp för sitt personliga engagemang och göra sina tjänster efterfrågade hos kunder. Därför är det viktigt att du redan som nyanställd känner efter hur du trivs med konsultrollen och klarar av att göra dina arbetsinsatser efterfrågade hos kundansvariga kollegor.

Westander tillämpar sex månaders provanställning. De senaste tio åren har en av fem provanställningar, 19 procent, inte övergått i en tillsvidareanställning. Totalt en av fyra nyanställda, 26 procent, har slutat inom ett år.