10 tips om att nå journalister i sociala medier

Journalister använder ofta sociala medier för att leta nyhetstips, ta del av debatten och hålla kontakt med sin publik. Genom att underlätta deras arbete ökar chansen att ni når ut med era nyheter.

Läs mer om vår heldagskurs Digital strategi och hör gärna av dig till Julia Holmvik om du vill ha fler tips.

1

Följ relevanta journalister

Kartlägg och följ de journalister som bevakar ert intresseområde. Tagga journalisterna när ni delar tips som de kan vara intresserade av och bjud in dem att gilla er sida.

2

Använd aktuella ord

Följ de nyckelord som är relevanta för er och använd dem aktivt när ni bidrar med eget innehåll. Många journalister bevakar aktuella och trendande ord eller hashtags i jakt på nyheter.

3

Lyft fram nyheten

Använd nyhetsmässiga rubriker och försök göra en objektiv nyhetsvärdering när ni delar innehåll på exempelvis Twitter. Följ gärna upp med flera inlägg på samma område.

4

Tänk som en redaktion

Fundera över hur en redaktion skulle paketera en nyhet. Om ni exempelvis kan berätta om en person som berörs av ett politiskt beslut ni vill påverka så lyft fram personen i era sociala medier.

5

Kommentera nyhetshändelser

Var snabba med att kommentera relevanta nyheter i era egna kanaler. Genom att delta i samhällsdebatten blir ni intressanta att följa för journalister och redaktioner.

6

Bli en citatmaskin

Dela korta citat eller ställningstaganden som journalisterna kan plocka upp och använda som pratminus. Journalister vill ofta ha kommentarer från olika delar av samhället.

7

Bidra med saklig information

Lyft fram intressanta fakta och statistik, gärna i diagram eller infografik. Var noga med faktakoll och källkritik, då onyanserade vinklar riskerar att urholka er trovärdighet.

8

Var aktiv

Delta aktivt i debatten när era frågor är aktuella, gärna med flera inlägg under samma dag, för att fånga upp det senaste eller dela nya fakta. Nyheter har ofta en kort men intensiv livscykel.

9

Använd direktmeddelanden

Skicka direktmeddelanden till journalister som ni har en dialog med om en aktuell händelse eller nyhet. Var hjälpsamma och erbjud fakta, analyser, kommentarer eller en person som kan exemplifiera nyheten.

10

Sprid ”era” nyheter

Dela nyheter där ni medverkar och tagga journalisten som skrev nyheten eller gjorde inslaget. Även journalister uppskattar att bli uppmärksammade för sitt arbete.