10 tips om intressentanalys

Ta reda på vilka aktörer som är berörda och kan ha inflytande i er fråga. En intressentanalys skapar tydlighet om dels vilka beslutsfattare ni behöver påverka, dels vilka aktörer som är möjliga samarbetspartner eller meningsmotståndare i frågan.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig lobbyist och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.

1. Ringa in beslutsfattarna

Identifiera de beslutsfattare som har ansvar för er fråga. Kartlägg också andra nyckel­personer med inflytande över besluten, som politiska sekreterare och sakkunniga.

2. Lista sakpolitiska talespersoner

Identifiera de sakpolitiska talespersoner som är viktiga för er fråga. Alla partier har talespersoner i olika samhällsfrågor och många av dem sitter i relevanta nämnder eller utskott.

3. Kom ihåg tjänstemännen

Hitta de opolitiska tjänstemän som arbetar med frågan. De har ofta lång erfarenhet, är experter inom sina områden och hjälper beslutsfattarna med underlag för att för­verkliga politiken.

4. Inkludera myndigheter

Ta reda på vilka myndigheter eller förvalt­ningar som arbetar med er fråga. Eftersom de bidrar med kunskapsunderlag till politi­kerna är de ofta viktiga aktörer.

5. Identifiera intresseorganisationer

Kartlägg relevanta intresseorganisationer och deras talespersoner. Här kan ni både identifiera viktiga samarbetspartner och hitta potentiella konfliktytor.

6. Hitta opinionsbildarna

Identifiera enskilda personer som kan del­ta i debatten och driva den framåt. Ledarskribenter, influencers, debattörer, före­tagsledare och forskare kan alla ha stort inflytande i er fråga.

7. Leta upp oväntade intressenter

Tänk bortom de uppenbara aktörerna när ni kartlägger frågans intressenter. Även en aktör som hittills inte har visat något in­tresse för frågan kan bli en viktig framtida allierad.

8. Prioritera aktörer

Gör en bedömning av de olika intressenter­nas inflytande i frågan. Utgå från om de har stort eller litet inflytande samt om de är po­sitivt eller negativt inställda.

9. Förstå ståndpunkterna

Lägg tid på att verkligen förstå intressenter­nas olika ståndpunkter och argument, inte bara vad de säger offentligt. Det hjälper er att både stärka er egen argumentation och hitta möjliga allierade.

10. Uppdatera regelbundet

Gå igenom kartläggningen minst en gång per år och justera vid behov. Förutsättning­arna att påverka ändras ständigt när nya ak­törer kommer till och andra byter position i frågan.