10 tips om opinionsbildning i sociala medier
Sociala medier används flitigt av såväl politiker som journalister, liksom av den breda allmänheten. Det gör kanalerna särskilt effektiva för att bilda opinion, det vill säga att påverka människors värderingar eller beteenden kopplat till en samhällsfråga.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig digital strateg och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Driv en kampanj
Kraftsamla under en tidsbegränsad period för att få människor att engagera sig i er fråga. #sthlmsjukvardsupprop är ett exempel på ett initiativ med stor påverkan på samhällsdebatten.
2. Väck känslor
Posta innehåll som väcker känslor och skapar engagemang hos målgruppen. Känsloladdat innehåll är motorn i sociala medier och emotionella argument är ett effektivt sätt att nå genom bruset.
3. Skapa igenkänning
Koppla er fråga till något i målgruppernas sociala eller geografiska närhet. Genom att använda närhetsprincipen gör ni det lättare för människor att känna att er fråga är viktig.
4. Välj hashtag
Hitta ett samlingsnamn för er fråga och använd den i allt opinionsbildande innehåll. En bra hashtag är lätt att komma ihåg och sammanfattar kärnan i det budskap ni vill nå ut med.
5. Uppmana till handling
Gör det lätt att omsätta engagemang i handling genom tydliga uppmaningar. Använd bara en uppmaning per inlägg, till exempel ”Skriv under namninsamlingen” eller ”Dela filmen”.
6. Variera innehållet
Utgå från ett enkelt och tydligt huvudbudskap, men variera sättet som ni uttrycker det på. Genom olika format, exempel och delbudskap undviker ni att era följare tröttnar.
7. Använd berättelser
Berätta om konkreta exempel från verkligheten som visar på problem eller lösningar. Vi relaterar lättare till personer och självupplevda berättelser än till siffror och diagram.
8. Påminn om målet
Fokusera på lösningar och påminn följarna om vad ni vill åstadkomma. Det ger era följare hopp och argument, samtidigt som det visualiserar målbilden och skapar uthållighet.
9. Använd symboler
Skapa en symbol som är talande för det ni vill förändra. Exempelvis har ståltrådsgalgen blivit en internationell symbol för den politiska kampen mot restriktiva abortlagar.
10. Var uthållig
Håll engagemanget och frågan vid liv genom att regelbundet återuppta kampanjen. Var beredda på att det tar tid och krävs uthållighet för att förändra människors uppfattning i en viss fråga.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.