Cirkulär ekonomi
Inom den cirkulära ekonomin utformas produkter, tjänster och affärsmodeller för att naturresurser ska användas om och om igen, i stället för linjära processer där resurser används en gång och sedan slängs.
Företag som bygger eller ställer om till en cirkulär affärsmodell blir mer motståndskraftiga och oberoende i en omvärld präglad av sårbara värdekedjor. Samtidigt möter många företag med cirkulära ambitioner utmaningar som beror på föråldrade eller outvecklade regelverk.
Genom att utveckla politiska förslag, opinionsbilda och söka samarbete med politiska beslutsfattare kan ni påverka förutsättningarna för er verksamhet. Samtidigt bidrar ni till konkreta lösningar på samhällsproblem och stärker varumärket genom att synas i positivt laddade sammanhang.
Vi på Westander hjälper er att ta fram konkreta handlingsplaner som omfattar både strategi och aktiviteter. Vårt fokus ligger på att leverera lösningar snarare än att ställa krav.
Våra specialister har lång erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor, affärsstrategi, politisk påverkan och opinionsbildning. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Letar du efter något annat?
Våra specialister cirkulär ekonomi
Johanna är specialiserad på strategi, varumärkesstrategi och ledarskap. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
– Skapa förutsättningar för uthållighet. Bygg in ständig förändring i er affärsmodell, säger Johanna Look.Amanda ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon varit marknadsansvarig på hudvårdsbolaget Emma S.
– Testa och lär. Utveckla verksamheten genom att våga testa, dra lärdomar och försöka igen, säger Amanda Edfeldt.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Var proaktiva. Identifiera och riv hinder för en mer cirkulär affärsmodell, säger Anders Wennerstrand.Frida är chef för enheten Westander Tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Bli tankeledare. Driv utvecklingen framåt inom ett specifikt område och stärk varumärket, säger Frida Blom.Jonas är specialiserad på opinionsbildning och hållbarhet. Tidigare har han arbetat i miljörörelsen och varit ordförande för Klimatriksdagen.
– Utgå från affären. Säkerställ att all kommunikation knyter an till er kärnverksamhet, säger Jonas Bane.Kajsa är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationsansvarig på Friluftsfrämjandet.
– Utveckla politiska förslag. Då kan ni påverka förutsättningarna för verksamheten, säger Kajsa Ljungberg.Monica ansvarar för Westanders specialistområde Idrott och friluftsliv. Tidigare har hon bland annat arbetat med kommunikation för Socialdemokraterna och Unicef.
– Agera lösningsleverantör. Det är mer effektivt än att bara ställa krav på politiken, säger Monica Reinebo.