10 tips från Good to great
Vad gör att ett bra företag tar steget till fantastiskt? Lyftet handlar inte i första hand om yttre omständigheter, utan om medvetna val och självdisciplin. Det är huvudbudskapet i Jim Collins klassiska bästsäljare Good to great.
Läs mer om Westanders ledarskapsprogram och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Utse ödmjuka chefer
Satsa på prestigelösa chefer med professionell järnvilja att bygga ett framgångsrikt företag. Etablera ett ledarskapsideal där chefen lyfter fram medarbetarna när saker går bra och tar personligt ansvar när saker går dåligt.
2. Värva rätt personer
Rekrytera enbart självmotiverade personer som inte behöver detaljstyras och var tydliga med detta under rekryteringsprocessen. Om ni känner behov av att detaljstyra en medarbetare har det skett ett rekryteringsmisstag.
3. Ta tag i era utmaningar
Skapa en kultur som uppmuntrar kritiskt tänkande på arbetsplatsen så att ni kan identifiera och hantera företagets många olika utmaningar. Cheferna bör leda förändringsarbetet genom att ställa frågor och delta i en dialog med medarbetarna.
4. Fokusera företagets resurser
Gör ett strategiskt val av kärnverksamhet och använd företagets resurser där de gör störst skillnad. Verksamhetens fokus bör finnas i skärningspunkten mellan det ni brinner för, det ni kan vara bäst på och det som kan skapa god lönsamhet.
5. Satsa på självdisciplin
Etablera en kultur präglad av självdisciplin i kombination med entreprenörsanda. Ett företag med disciplinerade människor, disciplinerat tänkande och disciplinerad handling behöver inte hierarkier, byråkrati och överdriven kontroll.
6. Använd teknik som accelerator
Handplocka ny teknik och använd den som accelerator för att skapa momentum i genomförandet av er affärsmodell. Undvik däremot att satsa brett på att vara först med det senaste på teknikfronten.
7. Beskriv affärsmodellen
Skapa fokus på att göra rätt saker genom att illustrera er affärsmodell som ett svänghjul där varje del av modellen hämtar kraft från framgång i föregående steg. Självdisciplinen att hela tiden skjuta på svänghjulet bygger fart och kraft.
8. Välj frihet och ansvar
Satsa på frihet och ansvar i ett tydligt ramverk. Cheferna bör styra verksamheten genom ändringar i ramverket och ge medarbetarna stor frihet att själva bestämma hur de ska nå målen för de egna arbetsuppgifterna.
9. Bevara företagets kärna
Värna företagets syfte och kärnvärden, exempelvis genom att internrekrytera chefer. Arbeta hårt för att bevara både de värderingar som ska styra ert dagliga arbete och ert grundläggande existensberättigande utöver att tjäna pengar.
10. Motverka tanken att ni är i mål
Varna för stagnation och utmana alla eventuella tankar om att ni har nått målet och nu verkligen har blivit ett fantastiskt företag. Uppmuntra i stället förhållningssättet att ingenting någonsin är så bra att det inte kan bli lite bättre.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.