10 tips om att förankra påverkansarbetet
Påverkansarbetets möjlighet till framgång avgörs delvis av era interna förberedelser. Skapa bättre förutsättningar genom att förankra arbetet internt bland era nyckelpersoner.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig lobbyist och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.
1. Koppla till affärsnyttan
Knyt påverkansarbetets syfte till affärsnyttan. Formulera vad som står i vägen för er verksamhet, hur det borde vara och hur politisk påverkan kan bidra till att förverkliga målbilden.
2. Prioritera på riktigt
Våga prioritera hårt bland de frågor ni vill driva. Om ni vill arbeta med många olika frågor blir det svårt att fokusera era resurser där de gör störst skillnad.
3. Besluta i ledningsgruppen
Fatta beslut i ledningsgruppen om vilka frågor ni ska driva. Betona att påverkansarbetet är affärskritiskt och att inriktningen därför bör vara en ledningsfråga.
4. Avsätt tid och pengar
Säkerställ att påverkansarbetet tilldelas tillräckligt med resurser. Det kan handla om att anställa personal, ta in externt stöd, avsätta arbetstid och sätta en rimlig budget.
5. Missionera internt
Gör en plan för intern förankring och löpande kommunikation. Samla nyckelpersoner inom företaget i en workshop för att både bidra med kunskap och skapa engagemang.
6. Lyft fram allmänintresset
Skapa intern förståelse för att politisk påverkan utgår från ett bredare allmänintresse. Förtroendevalda politiker fattar inte beslut utifrån behov hos enskilda företag eller organisationer.
7. Var öppna och stolta
Var öppna med inriktningen på ert påverkansarbete. Bygg stolthet internt genom att berätta om hur ni bidrar till en positiv samhällsutveckling.
8. Se er själva utifrån
Utvärdera er egen trovärdighet som avsändare av påverkansbudskapet. Fråga er både hur ni uppfattas i dag och hur ni vill uppfattas av era intressenter för att bli framgångsrika.
9. Välj ut talespersoner
Välj talespersoner som beslutsfattare vill lyssna på. Om ni tar in externt stöd i påverkansarbetet är det viktigt att ni ändå fortsätter att bygga era egna relationer till beslutsfattarna.
10. Budskapsträna medarbetare
Gör medarbetare till ambassadörer och låt dem träna på ert budskap. Utgå ifrån följande tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Vad är det konkreta förslaget?
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.