10 tips om att förankra påverkansarbetet
Påverkansarbetets möjlighet till framgång avgörs delvis av era interna förberedelser. Skapa bättre förutsättningar genom att förankra arbetet internt bland era nyckelpersoner.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig lobbyist och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.
1. Koppla till affärsnyttan
Knyt påverkansarbetets syfte till affärsnyttan. Formulera vad som står i vägen för er verksamhet, hur det borde vara och hur politisk påverkan kan bidra till att förverkliga målbilden.
2. Prioritera på riktigt
Våga prioritera hårt bland de frågor ni vill driva. Om ni vill arbeta med många olika frågor blir det svårt att fokusera era resurser där de gör störst skillnad.
3. Besluta i ledningsgruppen
Fatta beslut i ledningsgruppen om vilka frågor ni ska driva. Betona att påverkansarbetet är affärskritiskt och att inriktningen därför bör vara en ledningsfråga.
4. Avsätt tid och pengar
Säkerställ att påverkansarbetet tilldelas tillräckligt med resurser. Det kan handla om att anställa personal, ta in externt stöd, avsätta arbetstid och sätta en rimlig budget.
5. Skapa intern delaktighet
Ta fram en plan för intern förankring och löpande kommunikation. Samla nyckelpersoner inom företaget i en workshop för att både bidra med kunskap och skapa engagemang.
6. Lyft fram allmänintresset
Skapa intern förståelse för att politisk påverkan utgår från ett bredare allmänintresse. Förtroendevalda politiker fattar inte beslut utifrån behov hos enskilda företag eller organisationer.
7. Var öppna och stolta
Var öppna med inriktningen på ert påverkansarbete. Bygg stolthet internt genom att berätta om hur ni bidrar till en positiv samhällsutveckling.
8. Se er själva utifrån
Utvärdera er egen trovärdighet som avsändare av påverkansbudskapet. Fråga er både hur ni uppfattas i dag och hur ni vill uppfattas av era intressenter för att bli framgångsrika.
9. Välj ut talespersoner
Välj talespersoner som beslutsfattare vill lyssna på. Om ni tar in externt stöd i påverkansarbetet är det viktigt att ni ändå fortsätter att bygga era egna relationer till beslutsfattarna.
10. Budskapsträna medarbetare
Gör medarbetare till ambassadörer och låt dem träna på ert budskap. Utgå från följande tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Vad är det konkreta förslaget?
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
