10 tips om hållbart mode
Mode- och textilbranschen står inför stora hållbarhetsutmaningar. Samtidigt driver allt fler modeföretag ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Genom att kommunicera mer om era hållbarhetssatsningar kan ni stärka varumärket, inspirera andra och driva hållbarhetsarbetet framåt.
Läs om våra specialister inom hållbart mode och textil och hör gärna av dig till Sonja Nettelbladt om du vill ha fler tips.
1. Dra nytta av modeintresset
Utgå från människors intresse för mode och kläder när ni planerar ert pr-arbete. Tänk att ni ska kommunicera lättbegripligt med goda exempel på hur man kan agera mer hållbart.
2. Definiera samhällsnyttan
Ringa in hur just er verksamhet kan bidra till en mer hållbar modebransch. Tydliggör både vilka mål ni har och vad ni konkret behöver göra för att nå dem.
3. Positionera varumärket
Välj ut en eller ett par frågor att fokusera på i pr-arbetet. Ta fram enkla och tydliga budskap som skiljer er från konkurrenterna och visar vad ni vill uppnå.
4. Var noga med siffrorna
Kommunicera bara siffror och statistik som har tredjepartsgranskats och går att belägga. Hjälp konsumenten att förstå vad modebranschens ofta långa och komplexa värdekedjor betyder.
5. Väj inte för utmaningarna
Berätta också om utmaningar och områden där ni ännu inte har nått ända fram. Öppenhet skapar förtroende och hjälper er att driva hållbarhetsarbetet framåt.
6. Sätt i gång direkt
Kommunicera om åtgärder eller projekt som är planerade eller ligger i startgroparna. Det visar på handlingskraft och transparens, vilket i sin tur bygger förtroende.
7. Lansera talespersoner
Utse och medieträna en eller ett par talespersoner som är särskilt engagerade och pedagogiska. Erbjud medverkan av era experter i intervjuer, paneldebatter och nyhetsinslag.
8. Leverera politiska lösningar
Beskriv för beslutsfattare vilka utmaningar ni ser inom modebranschen och presentera konkreta politiska förslag. Genom att ge ert perspektiv bidrar ni till bättre politiska beslut.
9. Använd ambassadörer
Ta till vara engagemanget och de personliga plattformarna inom modebranschen. Genom att samarbeta med ambassadörer stärker ni er trovärdighet och når ut till fler.
10. Upprepa, upprepa, upprepa
Se till att era hållbarhetsbudskap finns som en röd tråd i all er kommunikation. Att stärka ett varumärke och förändra en bransch tar tid och kräver uthållighet och fokus.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.