10 tips om hållbart mode

Mode- och textilbranschen står inför stora hållbarhetsutmaningar. Samtidigt driver allt fler modeföretag ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Genom att kommunicera mer om era hållbarhetssatsningar kan ni stärka varumärket, inspirera andra och driva hållbarhetsarbetet framåt.

Läs om våra specialister inom hållbart mode och textil och hör gärna av dig till Sonja Nettelbladt om du vill ha fler tips.

1. Dra nytta av modeintresset

Utgå från människors intresse för mode och kläder när ni planerar ert pr-arbete. Tänk att ni ska kommunicera lättbegripligt med goda exempel på hur man kan agera mer hållbart.

2. Definiera samhällsnyttan

Ringa in hur just er verksamhet kan bidra till en mer hållbar modebransch. Tydliggör både vilka mål ni har och vad ni konkret behöver göra för att nå dem.

3. Positionera varumärket

Välj ut en eller ett par frågor att fokusera på i pr-arbetet. Ta fram enkla och tydliga budskap som skiljer er från konkurrenterna och visar vad ni vill uppnå.

4. Var noga med siffrorna

Kommunicera bara siffror och statistik som har tredjepartsgranskats och går att belägga. Hjälp konsumenten att förstå vad modebranschens ofta långa och komplexa värdekedjor betyder.

5. Väj inte för utmaningarna

Berätta också om utmaningar och områden där ni ännu inte har nått ända fram. Öppenhet skapar förtroende och hjälper er att driva hållbarhetsarbetet framåt.

6. Sätt i gång direkt

Kommunicera om åtgärder eller projekt som är planerade eller ligger i startgroparna. Det visar på handlingskraft och transparens, vilket i sin tur bygger förtroende.

7. Lansera talespersoner

Utse och medieträna en eller ett par talespersoner som är särskilt engagerade och pedagogiska. Erbjud medverkan av era experter i intervjuer, paneldebatter och nyhetsinslag.

8. Leverera politiska lösningar

Beskriv för beslutsfattare vilka utmaningar ni ser inom modebranschen och presentera konkreta politiska förslag. Genom att ge ert perspektiv bidrar ni till bättre politiska beslut.

9. Använd ambassadörer

Ta till vara engagemanget och de personliga plattformarna inom modebranschen. Genom att samarbeta med ambassadörer stärker ni er trovärdighet och når ut till fler.

10. Upprepa, upprepa, upprepa

Se till att era hållbarhetsbudskap finns som en röd tråd i all er kommunikation. Att stärka ett varumärke och förändra en bransch tar tid och kräver uthållighet och fokus.