10 tips om opinionsläget
Kartlägg och analysera hur er fråga diskuteras i samhällsdebatten. Det ger en bra utgångspunkt för att formulera genomtänka policyförslag och effektiva budskap.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig lobbyist och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.
1. Beställ en opinionsundersökning
Anlita en aktör som Ipsos, Novus eller Verian för att ta reda på allmänhetens uppfattning i er fråga. En rikstäckande opinionsundersökning kostar mindre än vad många tror.
2. Kartlägg partierna
Ta reda på vilka frågor som lyfts på partistämmor och prata med partiaktiva. De interna diskussionerna kan ge uttryck för opinionstrender som ännu inte går att utläsa i partiprogrammen.
3. Leta på ledarsidorna
Läs vad som skrivs på ledarsidorna. Ledarskribenternas texter kan både fungera som en temperaturmätare för opinionsläget just nu och ge en fingervisning om vart opinionen är på väg.
4. Granska debattsidorna
Sök på relevanta debattsidor för att se hur er fråga diskuteras. Använd resultatet som underlag både för att formulera budskap och kartlägga vilka aktörer som är engagerade i frågan.
5. Följ tankesmedjorna
Ta reda på vad tankesmedjorna har för uppfattning i er fråga. De är en viktig del av det politiska landskapet och sticker ofta ut hakan i olika frågor i samhällsdebatten.
6. Analysera artiklar och inslag
Leta i mediedatabaser som Cision eller Retriever för att se hur frågan vinklas i rapporteringen. Glöm inte fördjupande inslag i politiska podcasts eller krönikor från politiska kommentatorer.
7. Bevaka sociala medier
Följ samhällsdebatten i sociala medier för att förstå vilka åsikter som får störst genomslag. Leta brett i såväl Facebookgrupper som under relevanta hashtags på allt från Tiktok till X.
8. Studera forskningsläget
Undersök vad forskningen säger om er fråga. Media ger gärna utrymme åt forskare med expertkunskap, som i allmänhet saknar kommersiella motiv och populistiska drivkrafter.
9. Använd befintlig statistik
Sammanställ statistik som redan finns kring opinionsläget. Exempel på aktörer som undersöker den allmänna opinionen är SOM-institutet, Ungdomsbarometern och Internetstiftelsen.
10. Identifiera samhällstrender
Lyft blicken och trendspana för att vidga perspektiven. Fundera över vilken samhällsutveckling och vilka större trender som kan påverka synen på er fråga både på lång och kort sikt.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
