10 tips om opinionsläget

Kartlägg och analysera hur er fråga diskuteras i samhällsdebatten. Det ger en bra utgångspunkt för att formulera genomtänka policyförslag och effektiva budskap.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig lobbyist och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.

1. Beställ en opinionsundersökning

Anlita en aktör som Ipsos, Novus eller Verian för att ta reda på allmänhetens uppfattning i er fråga. En rikstäckande opinionsundersökning kostar mindre än vad många tror.

2. Kartlägg partierna

Ta reda på vilka frågor som lyfts på partistämmor och prata med partiaktiva. De interna diskussionerna kan ge uttryck för opinionstrender som ännu inte går att utläsa i partiprogrammen.

3. Leta på ledarsidorna

Läs vad som skrivs på ledarsidorna. Ledarskribenternas texter kan både fungera som en temperaturmätare för opinionsläget just nu och ge en fingervisning om vart opinionen är på väg.

4. Gå igenom debattsidorna

Sök på relevanta debattsidor för att se hur er fråga diskuteras. Använd resultatet som underlag både för att formulera budskap och kartlägga vilka aktörer som är engagerade i frågan.

5. Bevaka tankesmedjorna

Ta reda på vad tankesmedjorna har för uppfattning i er fråga. De är en viktig del av det politiska landskapet och sticker ofta ut hakan i olika frågor i samhällsdebatten.

6. Analysera artiklar och inslag

Leta i mediedatabaser som Cision eller Retriever för att se hur frågan vinklas i rapporteringen. Glöm inte fördjupande inslag i politiska podcasts eller krönikor från politiska kommentatorer.

7. Sök på sociala medier

Följ samhällsdebatten i sociala medier för att förstå vilka åsikter som får störst genomslag. Leta brett i såväl Facebookgrupper som under relevanta hashtags på allt från Tiktok till X.

8. Förstå forskningsläget

Undersök vad forskningen säger om er fråga. Media ger gärna utrymme åt forskare med expertkunskap, som i allmänhet saknar kommersiella motiv och populistiska drivkrafter.

9. Använd befintlig statistik

Sammanställ statistik som redan finns kring opinionsläget. Exempel på aktörer som undersöker den allmänna opinionen är SOM-institutet, Ungdomsbarometern och Internetstiftelsen.

10. Spana på trender

Lyft blicken och trendspana för att vidga perspektiven. Fundera över vilken samhällsutveckling och vilka större trender som kan påverka synen på er fråga både på lång och kort sikt.