10 tips på nyhetsvinklar

Media letar efter bra historier att berätta för läsare, lyssnare och tittare. Om er nyhet ger stoff till dramaturgin är det en fördel.

Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.

1. Liten mot stor

Journalister vill gärna hjälpa uppstickare och mindre aktörer som utmanar monopol, myndigheter och andra jättar. Hjälp media att berätta om David och Goliat.

2. Det dagsaktuella

Det är lättare att få publicitet kring en fråga om man knyter an till en dagsaktuell händelse.

Exempel: Inför alla hjärtans dag gjorde ManpowerGroup en undersökning dels om svenskarnas syn på kärlek på arbetsplatsen, dels om arbetsgivaren hade en policy kring kärlek på jobbet.

3. Avslöjanden

Media tycker om avslöjanden om sådant som mäktiga personer, myndigheter och företag försöker dölja. Ställ er på journalistens sida och hjälp dem att göra sitt jobb.

4. Närhetsprincipen

Människor vill gärna läsa och höra nyheter som ligger dem geografiskt och ämnesmässigt nära.

Exempel: Branschorganisationen Svensk Vindenergi presenterar årligen en rankning av Sveriges kommuner i vindkraftslistan. Siffrorna redovisas i lokala pressmeddelanden till media i respektive kommun.

5. Det oväntade

Journalister rapporterar gärna om det oväntade, som får mottagaren att haja till. Det kan vara statistik som slår hål på myter, oväntade uttalanden eller ombytta roller.

6. Jämförelser

Media älskar jämförelser och ”hela listan” är ett populärt uttryck.

Exempel: I Nestes miljöbilsrankning jämförs antalet nyregistrerade miljöbilar per kommun och län, baserat på statistik från Trafikanalys.

7. Det upprörande

Journalister uppmärksammar gärna orättvisor och uppenbart orimliga förhållanden. Hjälp media att avslöja brister i samhället.

8. Det trendiga

Media intresserar sig för trender. Ge nya vinklar och exempel på den utveckling som för tillfället diskuteras i media.

9. Det annorlunda

Det som sticker ut intresserar media. Om nyheten dessutom är bildmässig så bidrar det till att öka uppmärksamheten.

Exempel: För att lyfta frågan om matsvinn lanserade Coop ”knasiga grönsaker”, vilket gav stort mediegenomslag.

10. Kändisar

Igenkänningsfaktorn är viktig för media. Därför har en person som redan är känd lättare att få genomslag.