10 tips på nyhetsvinklar
Media letar efter bra historier att berätta för läsare, lyssnare och tittare. Om er nyhet ger stoff till dramaturgin är det en fördel.
Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Liten mot stor
Journalister vill gärna hjälpa uppstickare och mindre aktörer som utmanar monopol, myndigheter och andra jättar. Hjälp media att berätta om David och Goliat.
2. Det dagsaktuella
Det är lättare att få publicitet kring en fråga om man knyter an till en dagsaktuell händelse.
Exempel: Inför alla hjärtans dag gjorde ManpowerGroup en undersökning dels om svenskarnas syn på kärlek på arbetsplatsen, dels om arbetsgivaren hade en policy kring kärlek på jobbet.
3. Avslöjanden
Media tycker om avslöjanden om sådant som mäktiga personer, myndigheter och företag försöker dölja. Ställ er på journalistens sida och hjälp dem att göra sitt jobb.
4. Närhetsprincipen
Människor vill gärna läsa och höra nyheter som ligger dem geografiskt och ämnesmässigt nära.
Exempel: Branschorganisationen Svensk Vindenergi presenterar årligen en rankning av Sveriges kommuner i vindkraftslistan. Siffrorna redovisas i lokala pressmeddelanden till media i respektive kommun.
5. Det oväntade
Journalister rapporterar gärna om det oväntade, som får mottagaren att haja till. Det kan vara statistik som slår hål på myter, oväntade uttalanden eller ombytta roller.
6. Jämförelser
Media älskar jämförelser och ”hela listan” är ett populärt uttryck.
Exempel: I Nestes miljöbilsrankning jämförs antalet nyregistrerade miljöbilar per kommun och län, baserat på statistik från Trafikanalys.
7. Det upprörande
Journalister uppmärksammar gärna orättvisor och uppenbart orimliga förhållanden. Hjälp media att avslöja brister i samhället.
8. Det trendiga
Media intresserar sig för trender. Ge nya vinklar och exempel på den utveckling som för tillfället diskuteras i media.
9. Det annorlunda
Det som sticker ut intresserar media. Om nyheten dessutom är bildmässig så bidrar det till att öka uppmärksamheten.
Exempel: För att lyfta frågan om matsvinn lanserade Coop ”knasiga grönsaker”, vilket gav stort mediegenomslag.
10. Kändisar
Igenkänningsfaktorn är viktig för media. Därför har en person som redan är känd lättare att få genomslag.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.