10 tips till branschorganisationer
Branschorganisationer har en nyckelroll i samhällsdebatten och bidrar till att driva branschens utveckling. Genom att delta i debatten kan ni bygga förtroende, skapa samhällsnytta och bättre företräda era medlemsföretag.
Läs mer om våra specialister inom branschorganisationer och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Gör strategiska vägval
Bestäm hur ni ska fokusera era resurser där de gör störst skillnad för medlemsföretagen. Våga välja bort även saker av stor betydelse, trots att det är svårt och kan möta motstånd.
2. Ta fram en varumärkesplattform
Utforma en praktiskt användbar varumärkesplattform som beslutas av ledningen. Använd den som ett styrinstrument för att förbättra er kommunikation med medlemmar och omvärld.
3. Skapa egna nyheter
Ta fram en konkret plan för pr-arbetet som hjälper er att proaktivt skapa egna nyheter. En bra nyhet är nyckeln till publicitet och ger en möjlighet att föra fram era budskap.
4. Medieträna talespersoner
Utveckla kompetensen hos era talespersoner genom regelbunden medieträning. Det skapar trygghet och ger verktyg för att hantera intervjuer på ett förtroendeingivande sätt.
5. Kristräna ledningen
Ta fram en praktiskt användbar plan för kriskommunikation som beslutas av ledningen. Kristräning ökar sannolikheten att ni identifierar risker och åtgärdar problem.
6. Främja medarbetarnas motivation
Skapa en välfungerande arbetsplats med en levande värdegrund och tydliga ansvarsförhållanden. Etablera en snällhetskultur och inför nolltolerans mot gnäll.
7. Delta i debatten
Ta ställning i samhällsdebatten kring branschens viktigaste frågor. Deltagande i debatten skapar förtroende, inspirerar andra och driver utvecklingen framåt.
8. Påverka politiska beslut
Förbättra förutsättningarna för branschen genom politisk påverkan. Ta ansvar, ge konkreta förslag på lösningar och sök samarbete med politiska beslutsfattare.
9. Nå ut i hela landet
Öka chanserna till genomslag i hela landet genom lokalt anpassad kommunikation på kommunal och regional nivå. Utse och träna även lokala talespersoner.
10. Balansera internt mot externt
Ställ en möjlig ökning av era interna pr-resurser mot ett samarbete med en extern pr-partner. Välj väg och utvärdera strategivalets fördelar och nackdelar en gång per år.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.