10 tips till branschorganisationer

Branschorganisationer har en nyckelroll i samhällsdebatten och bidrar till att driva branschens utveckling. Genom att delta i debatten kan ni bygga förtroende, skapa samhällsnytta och bättre företräda era medlemsföretag.

Läs om våra specialister inom branschorganisationer och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Gör strategiska vägval

Bestäm hur ni ska fokusera era resurser där de gör störst skillnad för medlemsföretagen. Våga välja bort även saker av stor betydelse, trots att det är svårt och kan möta motstånd.

2. Ta fram en varumärkesplattform

Utforma en praktiskt användbar varumärkesplattform som beslutas av ledningen. Använd den som ett styrinstrument för att förbättra er kommunikation med medlemmar och omvärld.

3. Skapa egna nyheter

Ta fram en konkret plan för pr-arbetet som hjälper er att proaktivt skapa egna nyheter. En bra nyhet är nyckeln till publicitet och ger en möjlighet att föra fram era budskap.

4. Medieträna talespersoner

Utveckla kompetensen hos era talespersoner genom regelbunden medieträning. Det skapar trygghet och ger verktyg för att hantera intervjuer på ett förtroendeingivande sätt.

5. Kristräna ledningen

Ta fram en praktiskt användbar plan för kriskommunikation som beslutas av ledningen. Kristräning ökar sannolikheten att ni identifierar risker och åtgärdar problem.

6. Främja medarbetarnas motivation

Skapa en välfungerande arbetsplats med en levande värdegrund och tydliga ansvarsförhållanden. Etablera en snällhetskultur och inför nolltolerans mot gnäll.

7. Delta i debatten

Ta ställning i samhällsdebatten kring branschens viktigaste frågor. Deltagande i debatten skapar förtroende, inspirerar andra och driver utvecklingen framåt.

8. Påverka politiska beslut

Förbättra förutsättningarna för branschen genom politisk påverkan. Ta ansvar, ge konkreta förslag på lösningar och sök samarbete med politiska beslutsfattare.

9. Nå ut i hela landet

Öka chanserna till genomslag i hela landet genom lokalt anpassad kommunikation på kommunal och regional nivå. Utse och träna även lokala talespersoner.

10. Balansera internt mot externt

Ställ en möjlig ökning av era interna pr-resurser mot ett samarbete med en extern pr-partner. Välj väg och utvärdera strategivalets fördelar och nackdelar en gång per år.