10 tips om att kommunicera statistik

Statistik kan skapa nyhetsvärde, ge tyngd åt budskap och bygga en expertroll. Genom att presentera statistik tydligt kan ni väcka medialt intresse, bidra till samhällsdebatten och stärka varumärket. När ni kommunicerar statistik löpande kan ni etablera er som den naturliga experten inom ert område.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Sebastian Stjern om du vill ha fler tips.

1. Klargör syftet

Bestäm varför ni vill kommunicera statistik. Ett tydligt syfte hjälper er att ta fram relevanta budskap, välja rätt kanaler och formulera konkreta målsättningar.

2. Gräv i egna arkiv

Inventera vilken statistik ni redan har som kan vara intressant för omvärlden. Försäljningssiffror, kundundersökningar eller interna rapporter kan ha nyhetsvärde.

3. Kartlägg andras statistik

Utforska vilken offentlig statistik som myndigheter tar fram inom ert intresseområde. Möjligheten att bryta ner data på kommun- eller länsnivå kan öka nyhetsvärdet.

4. Skapa en produkt

Kombinera data för att skapa en egen produkt, exempelvis en rapport, ett index eller en topplista. Det ger återkommande synlighet och kan stärka er expertroll i media.

5. Välj ett budskap

Formulera ett tydligt budskap som sammanfattar vad ni vill ha sagt när ni kommunicerar statistiken. Använd huvudbudskapet som en röd tråd i all er kommunikation.

6. Skapa nyheter

Leta efter siffror som är oväntade eller som visar på en förändring. För att ni ska kunna nå ut med statistiken måste den paketeras så att den blir relevant för media. 

7. Var pedagogiska

Uttryck er enkelt och tydligt och undvik att överlasta en nyhet med siffror. Det gör statistiken mer begriplig och ökar chansen att mottagaren tar till sig av ert budskap.

8. Återanvänd brett

Använd samma statistik många gånger i olika kanaler och sammanhang. Det går ofta att kommunicera flera perspektiv vid olika tillfällen i allt från sociala medier till rapporter.

9. Upprepa och följ upp

Återkom till statistik ni har kommunicerat tidigare och visa på förändringar över tid. Möjligheten att peka på en positiv eller negativ utveckling kan skapa nyhetsvärde.

10. Bygg expertrollen

Använd statistiken för att positionera er som tankeledare. Att löpande kommunicera relevant statistik kan etablera er som den naturliga experten inom ert område.