10 tips om att kontakta redaktioner
Att erbjuda er nyhet exklusivt till en utvald reporter eller nyhetsredaktion kan öka chanserna till genomslag avsevärt. Men journalister har ofta ont om tid. Ta kontakt med nyhetsredaktionen på rätt sätt.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Var påläst
Ha koll på vilka reportrar som bevakar era frågor och följ vad de skriver på sociala medier. Då kan ni kontakta en relevant person direkt och hänvisa till journalistens tidigare rapportering.
2. Lyft luren
Ring hellre än att mejla, förutsatt att ni erbjuder nyheten exklusivt. Ett telefonsamtal skapar förutsättningar för en god kontakt och gör det lätt för journalisten att ställa följdfrågor.
3. Gå rakt på sak
Presentera dig kort, fråga om journalisten har tid en minut och gå sedan rakt på kärnan i er nyhet. Använd gärna ett enkelt talmanus som stöd för att snabbt väcka intresse.
4. Ha materialet färdigt
Förbered nyhetsmaterialet så att du kan mejla det direkt efter samtalet. Hänvisa till samtalet i mejlet och skriv gärna när ni ska höras igen, så att journalisten vet vad som gäller.
5. Ring i god tid
Ge redaktionen gott om tid att bedöma materialet och göra eget reporterarbete. Det ökar chansen till publicering och ger er också tid att vid behov kontakta fler redaktioner.
6. Låt redaktionen välja dag
Undvik att ställa krav på en viss publiceringsdag om ni inte har starka skäl. En redaktion som själv kan planera in nyheten är mer benägen att ta emot ett erbjudande om exklusivitet.
7. Gör tydliga överenskommelser
Var noga med vad ni kommer överens om, särskilt när det gäller exklusivitet. Undvik risken att ni kontaktar en annan redaktion när den första fortfarande tror sig ha ensamrätt.
8. Respektera ett nej
Argumentera inte med en journalist som tackar nej till en nyhet, även om ni själva tycker att den är stark. Att bygga goda relationer är ett mål i sig och viktigare än en enskild publicering
9. Gå inte bakom ryggen
Om en journalist har tackat nej, kontakta då inte en annan journalist på samma redaktion. Det kan försämra relationen och i värsta fall göra en hel redaktion avogt inställd till er.
10. Jobba systematiskt
Gör en lista i prioritetsordning över journalister ni vill kontakta och var beredd att ringa alla. Att en journalist tackar nej till er nyhet behöver inte betyda att den inte håller måttet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
