10 tips om tidskrifter
Tidskrifter är en särskilt effektiv kanal för att nå specifika målgrupper. Genom att anpassa ert material till tidskriftens format gör ni det enklare för redaktionen, som ofta är liten och beroende av bra tips, att publicera era nyheter.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Hitta rätt tidskrift
Utgå från era målgrupper och välj rätt tidskrifter för att bäst nå dem. Börja gärna er kartläggning på sverigestidskrifter.se, som har över 300 tidskrifter bland sina medlemmar.
2. Läs tidskriften
Lär känna utvalda tidskrifter genom att läsa dem noga. Skaffa en känsla för olika format, tonalitet och bildspråk så att ni kan skräddarsy ert material.
3. Anpassa till avdelningen
Utforma er nyhet så att den passar till en specifik avdelning i tidskriften. Ju mer ni kan skräddarsy innehållet, desto lättare blir det för redaktören att ta in det ni erbjuder.
4. Var ute i god tid
Kontakta redaktionen åtta till tolv veckor före beräknad utgivning. Räkna med en lång pressläggningstid och utgå från den utgivningsplan som ofta finns på hemsidan.
5. Ge exklusivitet
Erbjud idéer för längre reportage exklusivt till en utvald tidskrift, helst genom att ringa redaktören. Ha materialet förberett och följ upp samtalet med ett mejl.
6. Glöm inte webben
Föreslå gärna en webbpublicering, om det är för sent att få in nyheten i den tryckta tidskriften. De flesta tidskrifter publicerar även nyheter löpande på webben.
7. Använd bilder
Lägg mycket kraft på att ta fram eget bildmaterial och skicka alltid högupplösta bilder. Ett bra bildmaterial är ofta avgörande för att bli publicerad i tidskrifter.
8. Skriv notiser
Korta ner er nyhet till en notis, gärna i tipsformat, och komplettera med en väl vald bild. De flesta tidskrifter har någon form av sidor med korta notiser i varje nummer.
9. Gör en årsplan
Effektivisera pr-arbetet och säsongsanpassa ert material genom att ta fram en plan för helåret. Många tidskrifter gör en grov årsplanering med teman som återkommer varje år.
10. Etablera en relation
Kontakta redaktörer på utvalda tidskrifter för att förklara vilket innehåll ni kan bidra med. De flesta redaktörer har ett brett nätverk som förser dem med nyheter.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
