Tre skäl att kommunicera hållbarhetsarbetet
Berätta kontinuerligt om vad ni gör i hållbarhetsarbetet! Johannes Krunegård, som har ett särskilt engagemang för hållbara transporter och samhällsplanering, tror att fler kan inspireras av att läsa företagets årsredovisning.
I dagarna sitter en och annan kommunikatör och filar på företagets årsredovisning. Häromveckan skummade jag själv igenom en årsredovisning för ett större företag som jag inte trodde jobbade aktivt med hållbarhetsfrågor. Döm om min förvåning när jag läste att de jobbar målmedvetet med att minska sin klimatpåverkan och driver sin verksamhet på bara förnybar el. Men vare sig på deras hemsida eller i deras pressrum finns detta kommunicerat.
Det fick mig att tänka. Om du ändå gör saker som gör världen bättre, varför inte passa på att också berätta det för omvärlden? Jag ser tre goda skäl till att alla företag borde kommunicera sitt hållbarhetsarbete:
1. Det stärker varumärket
Att visa framfötterna i hållbarhetsfrågor väcker nyfikenhet och bygger förtroende hos era kunder och bidrar på så sätt till er lönsamhet.
2. Det inspirerar andra
När ni kommunicerar vad ni gör för att göra världen bättre blir ni förebilder och kan inspirera konkurrenter, leverantörer och kunder att göra samma sak.
3. Det driver hållbarhetsarbetet framåt
Eftersom ni säger att ni jobbar målmedvetet med hållbarhet blir ni tvungna att leva upp till det. Och dessutom göra ännu bättre ifrån er nästa år.
Jag är övertygad om att det finns massor av positiva nyheter om framsteg, nådda mål och hållbara framgångssagor i alla de årsredovisningar som just nu produceras runtom i landet.
Om alla dessa nyheter inte kommuniceras riskerar insatserna att vare sig stärka varumärket, inspirera andra eller driva det egna hållbarhetsarbetet framåt. Utan bara rädda världen lite grann. Och då är ju bara halva jobbet gjort.
Är det så att du är en av dessa kommunikatörer som sitter filar på en årsredovisning och undrar hur du ska kommunicera hållbarhetsarbetet ni gjort? Läs gärna våra 10 tips om hållbarhetskommunikation från pr-handboken.
Du kan också kontakta någon av Westanders specialister inom hållbarhet så kan vi hjälpa er.
Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer!