Pr-strategi

En praktiskt användbar pr-strategi sammanfattar bland annat syfte, målgrupp och budskap. Genom att öppet redovisa de viktigaste punkterna i Westanders egen strategi nedan vill vi inspirera fler företag att skapa fokus och uthållighet i sin kommunikation.

Läs gärna 10 tips om pr-planen i Pr-handboken.

NULÄGE
Westander är en av de pr-byråer som syns mest i både traditionella och sociala medier. Gullers och Westander – Sveriges största respektive åttonde största pr-byrå – är de enda två pr-byråer som fyra år i rad (2022–2025) har varit med på analysföretaget Regis lista över kommunikationsbranschens tio starkaste varumärken.

Våra konsulter blir ofta ombedda att uttala sig som pr-experter. Vi skickar regelbundet pressmeddelanden om bland annat ekonomiska resultat, nya uppdragsgivare och nyrekryteringar. Vi skriver debattinlägg där vi exempelvis opinionsbildar för att bygga snällhetskultur på arbetsplatsen, för ökad öppenhet kring lobbying och för att fler företag ska ta ställning i samhällsfrågor med ett budskap som är väl förankrat i kärnverksamheten. Vi är aktiva på Linkedin och Instagram.

SYFTE
Syftet med vårt pr-arbete är att bygga Westanders varumärke, både som pr-partner och som arbetsgivare.

MÅLGRUPP
Westanders primära målgrupper är dels möjliga uppdragsgivare, främst stora företag som vill delta mer i samhällsdebatten; dels samhällsengagerade möjliga jobbsökare, inte minst högpresterande småbarnsföräldrar. Våra sekundära målgrupper är befintliga uppdragsgivare och egna anställda.

HUVUDBUDSKAP
Westander har två huvudbudskap.

– Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Allt fler företag tar ställning i samhällsfrågor med ett budskap som är väl förankrat i kärnverksamheten.

– Snällhetskulturen är Westanders guld. Vi arbetar systematiskt med att bygga en effektiv och lönsam snällhetskultur på arbetsplatsen.

Budskapen tydliggörs genom stödjande delbudskap.

DELBUDSKAP MÖJLIGA UPPDRAGSGIVARE
– Vi tar bara uppdrag som vi själva sympatiserar med. Vårt personliga samhällsengagemang ökar nyttan för uppdragsgivaren.

– Westander är en mötesplats för samhällsengagerade. Gemensamt för oss som jobbar på företaget är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling.

– Allt fler samhällsengagerade företag vill bli tankeledare. Ett tankeledarskap handlar om att driva branschens eller samhällets utveckling framåt inom ett specifikt område.

– Vi konkurrerar inte med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. De senaste 25 åren har Westander vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.

– Westanders byråintäkt har de senaste tio åren ökat med 4 procent i årsgenomsnitt, från 35 miljoner kronor 2014 till 54 miljoner 2024. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

DELBUDSKAP MÖJLIGA JOBBSÖKARE
–  Westander vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar.

–  Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

– Vår snällhetskultur handlar inte om mesighet, kravlöshet eller konflikträdsla, utan om att vilja andra väl och agera därefter.

– När medarbetarna känner tillit och är hjälpsamma mot varandra blir samarbetet mer effektivt, kreativiteten ökar och kvaliteten blir högre.

– Westander har utsetts till Årets arbetsgivare i kommunikationsbranschen fyra gånger: 2020, 2022, 2023 och 2024.

TALESPERSONER
Vd är Westanders talesperson i företagsspecifika frågor. Kundansvariga uppmuntras att informera branschmedier om nya uppdragsgivare; ansvariga för tjänste- och specialistområden inspireras att göra pr för sina respektive områden; och alla konsulter kan uttala sig i olika frågor som exempelvis hållbarhetsexpert, ledarskapsexpert eller varumärkesexpert. Samtliga anställda har också möjlighet att profilera sig genom att på arbetstid exempelvis skriva egna debattartiklar.

PR-MÅL
Westanders kvantitativa pr-mål är att för varje år få allt mer och bättre genomslag i traditionella och sociala medier.

Det kvalitativa pr-målet är att inte bara företaget utan också enskilda konsulter ska etablera sig som de pr-experter som media kontaktar på eget initiativ inom områden som medierelationer, opinionsbildning och lobbying.

AFFÄRSMÅL
Pr-målen ska bidra till att vi når våra affärsmål. Bland Westanders konkreta och mätbara affärsmål finns att vi ska öka antalet relevanta kundförfrågningar och jobbansökningar.

Affärsmålen kan också kopplas till ökad kundnöjdhet och medarbetartrivsel. Westander genomför både en årlig kundundersökning och en årlig medarbetarstudie.

Westanders tillväxtmål är att fördubbla byråintäkten på sju år, motsvarande en ökning med 10 procent per år.

Vår pr-strategi revideras årligen. Samtliga anställda deltar i revideringen, som leds av företagets vd.

Patrik Westander, 2025-01-10