Hållbarhet

Westander har gjort tre övergripande vägval för att skapa en hållbar verksamhet och bidra till en positiv samhällsutveckling: lönsam snällhetskultur, samhällsengagerad kommunikation och demokratisk lobbying.

Hållbarhetsarbetet är en integrerad del av Westanders affärsmodell och kärnverksamhet. Genom att arbeta systematiskt med dessa tre fokusområden för att nå vår vision kan vi attrahera rätt medarbetare, stärka vår konkurrenskraft och bygga långsiktiga kundrelationer.

Prioriteringar
Våra prioriteringar innebär inte att vi ignorerar andra viktiga hållbarhetsfrågor, som klimat eller cirkulär ekonomi, men genom att begränsa antalet företagsövergripande fokusområden till tre kan vi rikta våra resurser mot de områden där Westanders kärnverksamhet som pr-byrå har störst möjlighet att skapa samhällsnytta.

Samtidigt bör Westanders miljöpolicy nämnas och det faktum att hälften av företagets byråintäkt kommer från två enheter med tydlig miljöprofil. Westander Klimat och Energi analyserar, opinionsbildar och påverkar utvecklingen inom klimat- och energiområdet. Westander Hållbarhet är specialiserad på hållbarhetskommunikation och hjälper företag att stärka varumärket, inspirera andra och driva hållbarhetsarbetet framåt.

Affärsmodell, kärnverksamhet och vision
Vår affärsmodell förenar samhällsengagemang och företagande. Vi skapar värde genom att

  • rekrytera samhällsengagerade personer och hjälpa dem att bli kvalificerade rådgivare
  • samarbeta med samhällsengagerade företag och hjälpa dem att skapa samhällsnytta.

Westanders kärnverksamhet är kvalificerad rådgivning och ökat samhällsengagemang. Vår vision fungerar som ledstjärna och kompass för hållbarhetsarbetet: Ett samhälle där en konstruktiv debatt bygger broar och skapar tillit mellan människor.

Fokusområde 1: Lönsam snällhetskultur
Snällhet är inte alltid självklart på en arbetsplats. Härskartekniker och andra förminskande beteenden kan underminera tilliten, skapa konflikter och försämra samarbetet. Det är inte tillräckligt att enbart försöka motverka förminskande beteenden.

Westander arbetar systematiskt med att bygga en effektiv och lönsam snällhetskultur på arbetsplatsen. Nyckeln är att vi har höjt ambitionsnivån och lär oss främjartekniker. När medarbetarna känner tillit och är hjälpsamma mot varandra blir samarbetet mer effektivt, kreativiteten ökar och kvaliteten blir högre.

Snällhetskulturen handlar om ett aktivt val av förhållningssätt kollegor emellan som kräver fokus och hårt arbete, för både individer och organisationer. I vår interna snällhetsenkät frågar vi om ”man i allmänhet kan lita på sina kollegor på Westander”. 2025 blev betyget 9,3 på en tiogradig skala.

Fokusområde 2: Samhällsengagerad kommunikation
Att ta ställning i samhällsfrågor är inte alltid självklart för ett företag, inte ens om budskapet är väl förankrat i kärnverksamheten. När företag väljer att stå utanför samhällsdebatten går de miste om möjligheten att påverka, inspirera och skapa samhällsnytta.

Westander hjälper företag att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, ofta med målet att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi tror att bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. I våra samarbeten ställer vi ofta frågor om företagets syfte och existensberättigande. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor.

Ett företag som deltar i samhällsdebatten bidrar inte bara med sin expertis till att sprida information, ge fler perspektiv och skapa bättre politiska beslutsunderlag. Företag består av människor, som när de deltar i debatten inte kan undgå att bli engagerade. Samhällsengagerade människor tänker mer långsiktigt, får ökad kunskap och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem.

I vår medarbetarundersökning frågar vi om ”din egen arbetsinsats bidrar till en positiv samhällsutveckling”. 2024 blev betyget 8,3 på en tiogradig skala. I vår kundundersökning frågar vi om ”samarbetet med Westander bidrar till att skapa samhällsnytta”. 2024 blev betyget 9,2 på en tiogradig skala.

Fokusområde 3: Demokratisk lobbying
Att påverka politiska beslut med transparens är inte alltid självklart. Genom att anlita en pr-byrå som mellanhand kan vissa företag och organisationer påverka utan att det framgår vem som ligger bakom. Med dolda avsändare riskerar politiker, myndigheter, medier och väljare att föras bakom ljuset av särintressen som de aldrig ser skymten av.

Westander tillämpar tre självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dolda kunder:

  • Vi berättar alltid vem som är uppdragsgivare när vi tar kontakt för att informera eller påverka en tredje part, till exempel en journalist eller en beslutsfattare.
  • Vi redovisar alla våra pågående lobbyuppdrag på vår hemsida, för att möjliggöra insyn och medial granskning.
  • Vi medverkar inte till trollkampanjer, exempelvis användande av anonyma läsarkommentarer och fejkade eller anonyma konton i sociala medier.

Demokratisk lobbying innebär att påverka politiska beslut på ett öppet och ansvarsfullt sätt, med full transparens om vem som står bakom påverkan. Som pr-byrå kan vi bidra till demokratin genom att göra våra verktyg tillgängliga för fler. I vår interna snällhetsenkät frågar vi om ”Westander har en tydlig värdegrund”. 2025 blev betyget 9,4 på en tiogradig skala.

Utmaning: Ekonomisk hållbarhet
Efter 23 år i rad med vinst redovisade Westander för första gången ett negativt resultat under 2024, med en förlust på 3,7 miljoner kronor. Denna förlust kan ställas mot de cirka 30 miljoner kronor som vi har sparat under vinståren, vilket ger oss en fortsatt solid ekonomisk grund.

Det kärva konjunkturläget har lett till minskade intäkter per konsult. För att möta utmaningen har vi breddat säljarbetet, genomfört uppsägningar och pausat nyrekryteringen. Vi har nu haft fem förlustkvartal i rad, inklusive det första kvartalet 2025.

Vårt mål är att återställa företagets ekonomiska hållbarhet, bryta sviten av kvartalsförluster och nå ett nollresultat under 2025. Westanders långsiktiga lönsamhetsmål är en rörelsemarginal på 10 procent av byråintäkten.

Våra vägval för att skapa en hållbar verksamhet och bidra till en positiv samhällsutveckling har diskuterats med samtliga anställda och presenteras i Westanders förvaltningsberättelse. Alla anställda deltar också i en årlig revidering av våra vägval som leds av företagets vd.

Patrik Westander, 2025-04-30